A jogszabályok módosítása folyamatban van – írta a Budapest Airport, amikor az augusztusra ígért éjszakai repülési tilalomról kérdeztük. A Wizz Air pedig elárulta: nem változik a menetrend, ugyanúgy szállnak le gépek éjfél után, legfeljebb a főváros helyett az agglomeráció kapja meg a zajterhelést.
Szűk egy hét múlva, augusztus 1-jén be kellene vezetni az éjszakai repülési tilalmat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Legalábbis Tarlós István még áprilisban azt mondta egy sajtótájékoztatón: Palkovics László „ígérete szerint augusztustól biztosan működik majd az éjszakai repülési tilalom”. Amikor tavasszal a főpolgármester, oldalán a miniszterrel kiállt a sajtó elé, még nem lehetett tudni, pontosan hogy fognak kinézni a szabályozás részletei. Elkértük a repülőtér kommunikációs igazgatóságától a szabály pontos elérhetőségét és szövegét. Ehelyett azt írták:
A szükséges jogszabályok és az üzemelési eljárások módosítása folyamatban van.
A választ július 24-én küldték el, vagyis ha ekkor még csak folyamatban volt a módosítás, akkor egy hét maradt arra, hogy elkészüljenek mindennel.
„Az Információs és Technológiai Minisztérium által idén tavasszal életre hívott Légiközlekedési és Repülőgépipari Munkacsoport egyik kiemelt témája a Budapest feletti éjszakai repülési műveletek kérdése. A Budapest Airport a munkacsoport tagjaként teljes mértékben együttműködik és támogatja a testület törekvéseit, a repülőtér részéről szükséges szabálymódosítási javaslatokat kidolgozta. A munkacsoport megalapításával és az ön által hivatkozott bejelentésekkel kapcsolatban folyamatos a szakmai egyeztetés, melynek célja a Budapest feletti légiforgalom minimalizálása a mélyalvási időszakban (éjszaka 0-5 óra között)” – állt a Budapest Airport válaszában.
Egy részlettel azért nem vártak augusztusig: a Budapest Airport a környéken élők számára újra meghirdette ablakszigetelési programját, erről 1500 háztartás kapott értesítést, és közel száz tulajdonos jelezte a részvételt.
Három légitársaság van – a Wizz Air, a Ryanair és a British Airways –, amelynek nem csak akkor száll le Budapesten gépe éjfél után, ha késik, már a menetrend szerint sem érkezik meg 0 óra előtt. Nagyon nem lepődtünk meg, amikor megnéztük az augusztusi menetrendeket: mindháromnál pontosan ugyanúgy mennek majd az éjfél után érkező járatok, mint eddig.
Az éjfél után érkező gépek többsége a Wizz Airé. Ők azt írták kérdésünkre: „A Wizz Air tagja a Légiközlekedési és Repülőgépipari Tanácsnak, amely részt vett az augusztusban bevezetendő, Budapest feletti éjszakai repülést korlátozó javaslat kidolgozásában. A légitársaság támogatja a változást és együttműködik a hatóságokkal az eljárás bevezetésében, minden vonatkozó repülésbiztonsági szempont figyelembevételével.” Megkértük a céget, hogy küldjék el nekünk a javaslat szövegét – amint válasz érkezik, frissítjük a cikket.
Annyit mindenesetre megtudtunk a Wizz Airtől: ha életbe lép a korlátozás, akkor 0 és 5 óra között a főváros felett nem lehet repülési manővert elvégezni (azaz egyszerűbben fogalmazva fel- vagy leszállni), „ugyanakkor a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér megközelítése délkeleti irányból továbbra is biztosított lesz”. A korlátozás ezért a Wizz Air járatainak menetrendjét nem érinti – írták. Vagyis esélyes az az egy megoldási javaslat, amellyel nem kellene átírni a menetrendeket: előírhatják, hogy a Belváros és Pestszentlőrinc felől nem, csakis Monor felől lehet éjszaka leszállni. Hogy így a forgalom nem csökkenne, csak épp Budapest helyett az agglomeráció kapná meg a zajterhelést, az már más kérdés.
Hogy megértsük a helyzetet, azt kell tudni: a légi irányítók a leszállást, ha csak lehet, szembeszélben vagy gyenge hátszélben engedélyezik. Nem véletlen, hogy Palkovics László arról beszélt, egy meg nem nevezett független intézet tanulmányára vár ezzel kapcsolatban. Ha ugyanis 5-ről 10 csomóra – vagyis 9,2-ről 18,4 km/h-ra – növelnék az engedélyezett hátszélszintet, akkor az eddiginél erősebb hátszél esetén is le lehetne szállni az agglomeráció felől érkezve. Hogy máshol pontosan mi a maximális szélerősség, amelyben még engedik a hátszeles felszállást, az a terep függvényében változó, annyi biztos, hogy a 10 csomós határérték nem lenne extrém nemzetközi összehasonlításban. De azért nem egy orkánt kell elképzelni: az Országos Meteorológiai Szolgálat úgy ír a 10 csomós szélről, hogy a szél a fák leveleit mozgatja ebben, az ágait még nem. Azaz már egy mérsékeltnek minősített erejű szél is elég lehet ahhoz, hogy ne lehessen Monor felől érkezni Budapestre.
Minden nap érkeznek gépek éjfél után |
Az éjszakai tilalmat éjfél és hajnal 5 óra közöttre ígérték. Amikor a télen erről az ötletről írtunk, a Budapest Airporttal egészen furcsa beszélgetést folytattunk, ott ugyanis azt mondták, hogy erre az időszakra már most sem szabad hivatalosan betervezni egy járatot sem. Csakhogy magunk elé vettük a menetrendeket, és azt láttuk, ez nem így van. Mire azt a választ kaptuk: akárhogyan adja el a légitársaság a jegyet, a szabály az, hogy éjfél előtt meg kell érkezni. A repülőtér tájékoztatója szerint éjfél és hajnal 5 között mindössze hat gépmozgás tervezhető, de ha rossz az idő vagy kedvezőtlen a forgalmi helyzet, ettől el lehet térni.
|
A légitársaságok gyakran panaszkodnak arra: nem tudnak mit tenni, ha egyszer a légi irányítás hibái vagy előre nem látható okok miatt egy gépük már késve indul el. Az európai légi irányítás katasztrofális állapotáról beszélt Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója is, amikor pár hete a késésekről és járattörlésekről kérdeztük. Az is egyértelmű, hogy túl sok járatot nem lehet korábbra hozni, annyira zsúfoltak az európai repülőterek. A tilalmi időszakba kiírt járatok törlése sem mindig lehet jó megoldás, hiszen ha ezekkel a gépekkel számolnak a másnap reggeli menetrendben, akkor muszáj, hogy valamikor elhozzák a repülőket (és a személyzetet) Budapestre.
A megoldás az lehet, hogy fizessen, aki éjszaka okoz zajt. Palkovics még áprilisban zajvédelmi díj bevezetését ígérte – ezt gyakorlatilag bírságként kellene azoknak a légitársaságoknak befizetniük, amelyek határérték feletti zajt okoztak. Az ebből befolyó összeget zajszigetelési programra, valamint a zajmonitorrendszer fejlesztésére fordítanák. A helyzet innentől viszonylag egyszerű lenne: ahogyan az egy utasra jutó költséget a legalacsonyabban lehet tartani, azt a megoldást választanák a légitársaságok a menetrend összeállításánál – ez pedig szinte biztos, hogy a Budapest feletti leszállás és a büntetés kifizetése volna, hacsak nem egy nagyon magas zajvédelmi díjat vezetnének be. Részmegoldás lehet csöndesebb gépek forgalomba állítása is, a Wizz Air is jelezte, Budapesten már három új, Airbus A321neo repülőgép közlekedik, amelyek a zajterhelése közel 50 százalékkal alacsonyabb a korábbi modellekénél.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.