A külügyminiszter megvédte a kormány százmillió eurós, trieszti kikötőberuházását. Épp csak konkrétumokat nem mondott.
Interjút adott az Origónak Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, amiben nagyrészt a kormány Triesztben felépítendő magyar kikötőt és logisztikai központot vette védelmébe.
A beruházásról itt írtunk részletesen, logisztikában dolgozó forrásaink szerint a szakma értetlenül áll a beruházás előtt, ugyanis:
- Az olasz kikötővárosban megvásárolt rövid és sekély partszakasz nem alkalmas nagy konténerhajók fogadására, a magyar tengeri export pedig szinte teljes egészében konténerizált.
- Az exportáló magyar vállalkozásoknak nincs szükségük kikötői logisztikai központra, az árujukat ugyanis magyarországi telephelyükön konténerizálják, ez olcsóbb és biztonságosabb.
- A terminál működtetéséhez hajótársaságokkal is le kellene szerződni, amikért a sokkal nagyobb, sokkal jobban felszerelt terminálok is versengenek.
A külügyminiszter az interjúban többek közt az alábbiakat mondta:
- „Azok a magyarországi vállalatok, amelyek tengeren exportálnak, mindezidáig versenyhátrányban voltak azon országok vállalataival szemben, amelyek rendelkeznek tengerparttal.”
- „Trieszt az egyik legközelebb fekvő tengeri kikötő Magyarországhoz képest. Úton és vasúton is elérhető 24 óra alatt. A kikötő kapacitása elég ahhoz, hogy a magyar exportáló vállalatok igényeit ki tudjuk elégíteni.”
- „A magyar és nemzetközi cégek a raktározásért, logisztikáért, szállítmányozási szolgáltatásért jelentős összegeket fognak fizetni, ami egyértelműen jó a magyar nemzetgazdaságnak.”
- „A legnagyobb hajók a bevett gyakorlat szerint Rotterdamba vagy Pireuszba hajóznak be, ott kisebb hajókra pakolják az árut, ami így jut el többek között Triesztbe. A folyamat pedig visszafelé is így működik.”
A tárcavezető arról nem beszélt, hogy:
- Milyen állami vállalat fogja üzemeltetni a magyar terminált és logisztikai központot?
- Mennyi koncessziós díjat kell majd fizetni a terminál üzemeltetéséért?
- Miért éri majd meg a magyar cégeknek a magyar terminált igénybe venni (nyilván nem ingyen), nem pedig másikat?
- Mekkora bevételre számít a magyar állam a terminál és a logisztikai központ üzemeltetéséből, a koncessziós díj kifizetése mellett mekkora nyereségre? Mikor térülhet meg a beruházás? (A HVG megtérüléssel kapcsolatos kérdéseire a külügyminisztérium nem válaszolt.)
- Miért lennének versenyhátrányban a magyar cégek magyar üzemeltetésű kikötői terminál híján?
- Miért épp Triesztet (akár a magyar, akár másik terminált) használná az összes magyar, tengeren exportáló vállalat? (A szlovéniai Koper közelebb van és könnyebben elérhető.)
- Milyen hajók fogják használni a magyar terminált? (Minthogy se a magyar államnak, se semmilyen magyar állami cégnek nincs tengeri kereskedelmi flottája.)
- Ha a magyar terminál beismerten kicsi, nagy konténerhajók fogadására nem alkalmas, milyen feltételek mellett érné meg mégis a magyar vállalatoknak azon keresztül elérni a nagy konténerhajók fogadására alkalmas terminálokat? – Például Pireuszban, ahova a magyar állam százmilliárd forintos kínai hitelből épít vasúti összeköttetést, a Budapest–Belgrád-vasútvonal formájában.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.