A vártnál jóval lassabban halad a terület kiürítése is: eddig 27 lakásból 23-at tudtak birtokba venni, az 56 üzleti partner közül pedig 4 cég perelt.
Több mint hat hónap elteltével sem sikerült lezárni az arab befektetőknek odaígért rákosrendezői vasúti terület megtisztítására, illetve a felszín alatti szennyeződések feltárására indított két tendert a MÁV-nak – írta a Népszava.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter eredetileg idén őszre ígérte, hogy átadják a területet az arab beruházóknak, majd az Építési és Közlekedési Minisztérium ezt úgy módosította, hogy legkorábban 2025 szeptemberében végeznek a telep megtisztításával. A Népszava szerint ez is optimista számítás volt, mert a rendezésre kiírt pályázatot még nem is zárták le, miközben munkák legalább két évig folynak majd.
Ha január végéig alá is írnák a szerződéseket, a felhívásban jelzett két éves teljesítéssel számolva 2027. januárra végezhetnek.
„Jelenleg a beérkezett nagyszámú ajánlat bírálata van folyamatban, amely jelzi mindkettő eljárásban a verseny nagyságát. Az ajánlatok elbírálása azok komplexitására tekintettel a tervezettnél több időt vesz igénybe” – közölte a tendert kiíró MÁV a lap megkeresésére.
A teljes vasúti terület 130 hektárjának kármentesítésére, fakivágására, cserjék, bokrok irtására, a meglévő épületek, illetve vágányok és vezetékek bontására, illetve az előzetesen 255 ezer tonnára becsült hulladék elszállítására és a megfelelő lerakóban való elhelyezésére maximum nettó 14 milliárd forintért kerestek vállalkozót.
A mini-Dubajként ismertté vált igen jelentős beruházás során az arab befektető irodaházakat és luxuslakásokat építene, de a tervek szerint felhúznának ott egy felhőkarcolót is.
A magyar kormány egyebek mellett vállalja, hogy
- a területet közbeszerzés vagy pályáztatás nélkül eladja az Egyesült Arab Emírségek által kijelölt beruházónak;
- stratégiai együttműködési megállapodást köt a beruházóval, és a projektet nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásnak minősíti;
- a projekt megvalósításához szükséges állami infrastrukturális fejlesztéseket (gyalogos felüljáró, vasút feletti közúti felüljáró, vasúti pálya fejlesztése, a vasúti pálya befedése arra alkalmas módon, hogy felette egy park kialakítható legyen, M1 metró meghosszabbítása, kerékpárút és gyalogút) megvalósítja, és az ehhez 800 millió euró (mintegy 303 milliárd forint) forrást biztosít;
- a reptéri gyorsvasút jövőbeni fejlesztése esetén közvetlen kapcsolatot biztosít a projektben létrehozott vasútállomás és a repülőtér között;
- törekszik arra, hogy a fejlesztések 5 százalékos áfakulccsal valósulhassanak meg.
- Ezért cserébe az Egyesült Arab Emírségek kormánya vállalja, hogy a kijelölt beruházó ötmilliárd euró (mintegy 1900 milliárd forint) értékű beruházást valósít meg a területen.
A vártnál jóval lassabban halad a terület kiürítése is: eddig 27 lakásból 23-at tudtak birtokba venni, az 56 üzleti partner közül pedig 4 cég perre vitte a dolgot.
Karácsony Gergely főpolgármester és Vitézy Dávid abban reménykedik, hogy a kormány hajlandó majd a fővárossal tárgyalni a terület jövőjét illetően.