Gazdaság hvg.hu 2018. december. 06. 09:35

Feldúlták Párizst a sárgamellényesek, ideje higgadtan érvelni?

Politikai szempontból kényes pillanatban tett közzé egy alapos elemző anyagot a FranceInfo, a francia közszolgálati rádió és televízió. A riportban azt vizsgálják, hogy a látszólag semmiféle káros kibocsátást, zajt nem produkáló, modern elektromos autók valóban olyan környezetbarátok-e, mint ahogy azt a közvélemény többsége véli.

Az elemzés eredménye összetett. Mert valóban, a villanyautók nem szennyezik a fejlett európai városok levegőjét. De: még mielőtt egy elektromos autó a forgalomba kerül, többet árt a globális környezetnek, mint egy hagyományos üzemeltetésű. Legalábbis ezt állítja az Ademe francia civil szervezet, amely az energia felhasználását és a szennyeződést vizsgálja. Az Ademe abból indul ki, hogy egy villanyautóhoz akkumulátorok kellenek. Ezekhez viszont csak Európán kívüli országokban fellelhető ritkafémeket használnak fel. Például kobaltot, grafitot vagy lítiumot. De ezek a ritkafémek tiszta formában való kinyeréséhez rengeteg víz és speciális vegyi anyag kell, amely a kitermelés helyszínein hatalmas környezeti károkat okoz. Vagyis a fejlett világ a szennyeződést az elektromos autók gyártásával áttette a kevésbé fejlett országokba. Persze sok szakértő szerint a jelenlegi technológiák fejleszthetők, a környezeti ártalmak csökkenthetők. Aztán egy további fontos tényező: elektromos autó működtetéséhez villanyáram kell.

De honnan van az áram?

Lengyelországban az elektromos energia 80 százaléka szénerőművekből származik, Kínában a hivatalos arány 73 százalék, de ehhez tudni kell, hogy Kínában rengeteg kis szénbánya működik illegálisan, a hivatalos hatóságok látókörén kívül. Szóval a villanyautót éltető elektromos energia, a mai világban az országok többségében szennyező erőművekből származik.

A francia rádió persze megvizsgálta a hazai helyzetet is. Franciaországban 77 százalékban atomerőművekből származik az elektromos energia. Az atomellenes környezetvédők a balesetveszély mellett arra is emlékeztetnek, hogy az erőművek működéséből radioaktív hulladék származik és ennek biztonságos tárolására a mai napig senki nem tudott megnyugtató választ adni.

Szóval a sárgamellényesek tiltakozása, amely a relatíve szegények üzemanyagára, a környezetet leginkább szennyező dízelre kivetett adó emelése miatt indult, most nagyon komplex összefüggésbe került. Össze lehet-e egyeztetni a bolygó megmentésére irányuló hosszabb távú érdekeket és döntéseket azokkal a napi megélhetési kényszerekkel, amelyek Franciaországban pár millió, világviszonylatban viszont több milliárd embert ösztönöznek a szennyező, de a napi megélhetést biztosító fűtő és üzemanyagok használatára. (FranceInfo)

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Tornyos Kata 2025. január. 07. 12:00

Vészesen terjednek a légúti fertőzések, de honnan tudjuk, hogy coviddal, influenzával vagy megfázással van-e dolgunk?

A téli időszak minden évben egyet jelent az influenzaszezonnal, és ez idén sincs másként. Magyarországon fokozódik a járványhelyzet, szinte mindenki talál a környezetében olyan embert, aki lázra vagy köhögésre panaszkodik, de még nem késő beadatni az influenza elleni védőoltást a HVG által megkérdezett szakértők szerint. Mi a különbség tünet és tünet között, és melyik légúti megbetegedés lehet igazán veszélyes? Erről is beszélt Várdi Katalin pulmonológus és Kemenesi Gábor virológus.