Politikai szempontból kényes pillanatban tett közzé egy alapos elemző anyagot a FranceInfo, a francia közszolgálati rádió és televízió. A riportban azt vizsgálják, hogy a látszólag semmiféle káros kibocsátást, zajt nem produkáló, modern elektromos autók valóban olyan környezetbarátok-e, mint ahogy azt a közvélemény többsége véli.
Az elemzés eredménye összetett. Mert valóban, a villanyautók nem szennyezik a fejlett európai városok levegőjét. De: még mielőtt egy elektromos autó a forgalomba kerül, többet árt a globális környezetnek, mint egy hagyományos üzemeltetésű. Legalábbis ezt állítja az Ademe francia civil szervezet, amely az energia felhasználását és a szennyeződést vizsgálja. Az Ademe abból indul ki, hogy egy villanyautóhoz akkumulátorok kellenek. Ezekhez viszont csak Európán kívüli országokban fellelhető ritkafémeket használnak fel. Például kobaltot, grafitot vagy lítiumot. De ezek a ritkafémek tiszta formában való kinyeréséhez rengeteg víz és speciális vegyi anyag kell, amely a kitermelés helyszínein hatalmas környezeti károkat okoz. Vagyis a fejlett világ a szennyeződést az elektromos autók gyártásával áttette a kevésbé fejlett országokba. Persze sok szakértő szerint a jelenlegi technológiák fejleszthetők, a környezeti ártalmak csökkenthetők. Aztán egy további fontos tényező: elektromos autó működtetéséhez villanyáram kell.
De honnan van az áram?
Lengyelországban az elektromos energia 80 százaléka szénerőművekből származik, Kínában a hivatalos arány 73 százalék, de ehhez tudni kell, hogy Kínában rengeteg kis szénbánya működik illegálisan, a hivatalos hatóságok látókörén kívül. Szóval a villanyautót éltető elektromos energia, a mai világban az országok többségében szennyező erőművekből származik.
A francia rádió persze megvizsgálta a hazai helyzetet is. Franciaországban 77 százalékban atomerőművekből származik az elektromos energia. Az atomellenes környezetvédők a balesetveszély mellett arra is emlékeztetnek, hogy az erőművek működéséből radioaktív hulladék származik és ennek biztonságos tárolására a mai napig senki nem tudott megnyugtató választ adni.
Szóval a sárgamellényesek tiltakozása, amely a relatíve szegények üzemanyagára, a környezetet leginkább szennyező dízelre kivetett adó emelése miatt indult, most nagyon komplex összefüggésbe került. Össze lehet-e egyeztetni a bolygó megmentésére irányuló hosszabb távú érdekeket és döntéseket azokkal a napi megélhetési kényszerekkel, amelyek Franciaországban pár millió, világviszonylatban viszont több milliárd embert ösztönöznek a szennyező, de a napi megélhetést biztosító fűtő és üzemanyagok használatára. (FranceInfo)
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.