Gazdaság hvg.hu/MTI 2018. szeptember. 10. 21:07

Itt az első per a dízelbotrányban, eurómilliárdokat fizethet a Volkswagen

Igen fontos eljárásról van szó, mivel az itteni ítéletet fogják a későbbi hasonló esetekben is alkalmazni.

Pert indítottak részvényesek a Volkswagen (VW) csoport ellen hétfőn Németországban az autógyártó társaság dízelbotrányával összefüggésben. Az eljárás célja, hogy megállapításák, a VW eleget tett-e a részvényesei és a tőkepiac iránti tájékoztatási kötelezettségeinek a dízeljárművek károsanyag-kibocsátásával kapcsolatosan.

A társaságtól csaknem 1700 részvényes követel kártérítést álláspontjuk szerint a VW vezetésében már 2008-ban tudták, hogy nem tudják teljesíteni a dízelüzemű járművekre az Egyesült Államokban bevezetett szigorú károsanyag-kibocsátási követelményeket, amit közölni kellett volna a részvényesekkel és a piaccal.

Azonban a társaság eltitkolta a fejlesztések kudarcát és a kibocsátási értékeket meghamisító szoftvert telepített dízelmotorok vezérlő egységébe, és ezzel megkárosította a részvényeseket, mert amikor 2015-ben nyilvánosságra került a csalás, a VW-részvény árfolyama több mint 40 százalékkal gyengült.

A részvényesek szerint együttesen mintegy 9 milliárd euró (3000 milliárd forint) kárt szenvedtek, ennyit követelnek az autógyártótól. A VW szerint nem történt szabálysértés, a társaság mindenben eleget tett kötelezettségeinek.

Fontos tárgyalásról van szó, mivel a braunschweigi tartományi felsőbíróságon ebben a mintaperben próbálják tisztázni a helyzetet, vagyis itt most csak egy részvényesi csoport ügyében döntenek, de az ítéletet az összes többi esetben is alkalmazzák. A bíróság 13 tárgyalási napot tűzött ki. Ágazati szakértők szerint viszont a per elhúzódhat, akár évekig is tarthat. 

Amennyiben a bíróság arra jut, hogy a VW megsértett valamilyen szabályt és kárt okozott a részvényeseknek, újabb eljárások keretében kell meghatározni a kártérítés értékét. A VW-t már több mint 25 milliárd euróra büntették a dízelbotránnyal kapcsolatban.

A VW dízelbotránya 2015 szeptemberében kezdődött, kiderült, a VW olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű jármű kipufogógáz-tisztító berendezésébe, amely érzékeli a mérés körülményeit, az autók így a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátásuknak töredékét produkálták a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Ballai Vince 2024. december. 23. 17:30

150 millió légy egy csapásra – indul az első hazai lárvagyár, amelyről Áder János is szuperlatívuszokban beszél

Euró tízmillókból épült fel Magyarország első lárvafarmja, ahol légylárvák milliárdjainak segítségével állítanak elő prémium minőségű fehérjét szerves melléktermékekből. Ki fogja felvásárolni tonnaszám a lárvákat? Mitől fenntarthatóbb a rovarfehérje a hagyományosnál? Mit keres egy híresen rovarfób ország exállamfője a lárvagyár átadóján? Egyáltalán, hogyan hizlalják a takarmánylárvát? Ez a gyáravatás más volt, mint a többi.