Mark Rothko festményét 24 millió dollárért vette meg 2008-ban Dmitrij Riboljovlev, Oroszország egykori műtrágyakirálya. Most Londonban csak 13,1 millió dollárt adtak érte. Az elmúlt napokban öt műtárgyat értékesített Londonban- a veszteség 150 millió dollár.
Persze ezzel még nem tűnik el Riboljovlev a Bloomberg dollármilliárdos listájáról, de komoly csapás számára, hogy csaknem tíz éve vásárolt műgyűjteménye ma kevesebbet ér, mint amikor ő fizetett. Nem is keveset: összesen kétmilliárd dollárt gombolt le róla Yves Bouvier svájci műkereskedő. Akit az orosz oligarcha perel is emiatt. Szerinte a svájci műkereskedő kétszer olyan drágán adta el a műkincseket, mint amennyit azok akkor értek. De hát mennyit ér egy Gauguin- vagy Rothko-festmény? Vagy épp egy Auguste Rodin-szobor, mely nem is talált vásárlóra a Christie's aukcióján Londonban?
Az orosz oligarcha egyáltalán nem azért vásárolta meg a műkincseket, mert érdekelte a művészet hanem, mert úgy vélte: ez jó befektetés lesz. Tévedett. A globális műkincspiac lejtőre került. Részben azért, mert az új vevők Kínából érkeznek, és számukra a klasszikus európai vagy épp amerikai művészet kevesebbet jelent. Jellemző a műkincspiac változására, hogy az orosz oligarcha Szingapúrban perelte a svájci műkereskedőt. Akinek az ügyvédjét most megkérdezte a New York-i Bloomberg hírügynökség, hogy mit gondol a kolosszális veszteségről: a bíróság Szingapúrban kimondta, hogy az eladás idején annyi volt a műkincsek ára, amennyit az orosz milliárdos fizetett érte – válaszolta a svájci műkereskedő ügyvédje, finoman utalva arra, hogy az árak nemcsak felfelé mehetnek a globális műkincspiacon sem.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.