Gazdaság hvg.hu 2017. március. 08. 12:00

A 150 millió dolláros bukás sem veri földhöz az orosz oligarchát

Mark Rothko festményét 24 millió dollárért vette meg 2008-ban Dmitrij Riboljovlev, Oroszország egykori műtrágyakirálya. Most Londonban csak 13,1 millió dollárt adtak érte. Az elmúlt napokban öt műtárgyat értékesített Londonban- a veszteség 150 millió dollár.

Persze ezzel még nem tűnik el Riboljovlev a Bloomberg dollármilliárdos listájáról, de komoly csapás számára, hogy csaknem tíz éve vásárolt műgyűjteménye ma kevesebbet ér, mint amikor ő fizetett. Nem is keveset: összesen kétmilliárd dollárt gombolt le róla Yves Bouvier svájci műkereskedő. Akit az orosz oligarcha perel is emiatt. Szerinte a svájci műkereskedő kétszer olyan drágán adta el a műkincseket, mint amennyit azok akkor értek. De hát mennyit ér egy Gauguin- vagy Rothko-festmény? Vagy épp egy Auguste Rodin-szobor, mely nem is talált vásárlóra a Christie's aukcióján Londonban?

Az orosz oligarcha egyáltalán nem azért vásárolta meg a műkincseket, mert érdekelte a művészet hanem, mert úgy vélte: ez jó befektetés lesz. Tévedett. A globális műkincspiac lejtőre került. Részben azért, mert az új vevők Kínából érkeznek, és számukra a klasszikus európai vagy épp amerikai művészet kevesebbet jelent. Jellemző a műkincspiac változására, hogy az orosz oligarcha Szingapúrban perelte a svájci műkereskedőt. Akinek az ügyvédjét most megkérdezte a New York-i Bloomberg hírügynökség, hogy mit gondol a kolosszális veszteségről: a bíróság Szingapúrban kimondta, hogy az eladás idején annyi volt a műkincsek ára, amennyit az orosz milliárdos fizetett érte – válaszolta a svájci műkereskedő ügyvédje, finoman utalva arra, hogy az árak nemcsak felfelé mehetnek a globális műkincspiacon sem.

zöldhasú
Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.