Gazdaság hvg.hu 2016. november. 11. 12:00

Ha jobban megnézzük, mégsem olyan nagy a munkaerőhiány a kiskereskedelemben

Az utóbbi időben kongatják a vészharangot, de az állásajánlatokból nem látszik, hogy kritikus lenne a helyzet. A kínált juttatásokból sem.

Égető, a működőképességet már-már veszélyeztethető, a teljes ágazaton végigsöprő munkaerőhiányról hallani annak ellenére is, hogy az érintett vállalatok “kényszerbéremelésekkel” próbálnak dolgozókat csábítani. Mindezek alapján nem tűnt vad várakozásnak, hogy a szuperek és hiperek honlapjain tömegével találunk jobbnál jobb állásajánlatokat. Végignéztük ezeket, és sokkal kevesebbet találtunk, mint vártuk volna.

Olyannyira keveset, hogy

az egyik magyar tulajdonban lévő hálózatnak egyetlen fő munkaerőre sincs szüksége.

Első látásra tehát az jön le, hogy olyan nagy azért nem lehet a baj, de másodikra is: a nagy láncok néhány kisebbel együttvéve sem tudtak kétezer konkrét állásajánlatot összehozni. Mindeközben a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint a kiskereskedelmi ágazatban (a KSH-nál ide tartozik a gépjárműjavítás is) majdnem 300 ezer embert foglalkoztatnak teljes munkaidőben.

Fülöp Máté

Az általánosnak mondott és állítólag mindent megrogyasztó munkaerőhiány a jelek szerint szinte kizárólag a nemzetközi láncokat érinti, legalábbis értékelhető állásajánlatokat szinte kizárólag ezek honlapjain lehet találni.

Állásajánlataikat végigpörgetve az a benyomás alakul(hat) ki, hogy még a multiknál sincs szó “nyomasztó” meg “dermesztő” meg “kritikus” munkaerőhiányról, alapvetően Budapesten és környékén, valamint a nyugat-magyarországi térségben jönne jól pár száz eladó, pénztáros és árufeltöltő –

de közülük is elég sokat csak részmunkaidőben és átmenetileg alkalmaznának.

A nem egészen 2 ezer állásajánlat meghökkentően kevésnek tűnik az ágazatban foglalkoztatottak számához (297 ezer), de főleg az ágazatban hivatalosan nyilvántartott üres álláshelyek számához képest: a (KSH) szerint a kiskereskedelemben – és mint már említettük, az ezzel egy kategóriába tartozó gépjárműjavításban – június végén több mint 4600 üres álláshelyet jelentettek be.

Tesco

Az ágazat legnagyobb foglalkoztatója, az országosan 18-20 ezer alkalmazottal működő Tesco mintegy ezer álláshelyet kínál, ezek nyomasztó többsége áruházi pozíció. Alapvetően háromféle munkára keresnek embert, szakeladónak (250), pénztárosnak (320), valamint eladó és árufeltöltő (250) helyekre. A hiperlánc jól láthatóan készül a karácsonyi rohamidőszakra, a pénztárosok harmadát határozott időre (november-decemberre) alkalmazná, ugyancsak harmadukat rugalmas beosztással. Nem teljesen világos, hogy a neten található leírásban miért jelölnek meg ezekhez is határozatlan időre szóló szerződéstípust, közölve a 3 hónapos próbaidőn túlra szóló további juttatásokat is.

Érdekes, hogy az online divízióba a Tesco mindössze 18 embert venne fel. Ezeken kívül keres még 14 főt raktárba, illetve a hátsó területekre. További pár embert felvenne a központi irodákba, karbantartónak, a biztonsági részlegre, minőségbiztosításra, áruházi vezetőnek vagy a készletgazdálkodásra.

Az elérhető bérekről a Tesco viszonylag részletes tájékoztatást ad, de nem minden meghirdetett állásnál. A felveendő áruházi dolgozóknak az első hat hónapban

133-141 ezer forintos bruttó alapbért kínál,

amelyet a 7. hónapban valamivel több mint bruttó 10 ezer forinttal emel, és ahhoz jön még a három hónapos próbaidő lejárta után nettó 12 ezer forint cafeteria és 10 százalékos dolgozói kedvezmény a tescós vásárlások után. Hat hónap után ehhez hozzá lehet keresni 10 óra túlórával és 15 órányi műszakpótlékkal. Így kijöhet végül bruttó 172-188 ezer forintos jövedelem.

Túry Gergely

Auchan

A másik hiperlánc, a mintegy hétezer embert foglalkoztató Auchan már lényegesen kevesebb dolgozót keres, összesen 116 áruházi állást hirdet, közöttük vannak olyanok is, amelye már másfél éve. Ebből 29 eladói pozíció és 50 munkakör az önkiszolgáló osztályon. Rajtuk kívül 19 pénztárosra (közöttük megváltozott munkaképességűekre is), 8 cukrászra és 10 pékre lenne szükség, és kellene még 5 hentes, 11 diszpécser, 8 biztonsági szakember. További mintegy tucatnyi munkakörbe 1-5 főt venne fel a cég, valamint a központi irodákba is kellene 11 dolgozó. Ahhoz képest, hogy állítólag készül a webshop megnyitására, online pozíciókra mindössze 4 állást hirdet. A bérekről azonban az Auchan álláshirdetéseiben semmiféle információt nem lehet kapni.

Álláshelyek az áruházláncoknál
 ÖsszesÁruházi/Értékesítés
Tesco1000950
Auchan133105
Aldi210197
Penny Market200176
Lidl120106
Spar, Interspar11194
Praktiker6357
dm2013
Forrás: céges honlapok

Aldi

Aki főnök akar lenni, az Aldihoz menjen. A szupermarketlánc összesen meghirdetett 210 nyitott állása közül 197-et az értékesítés területére szól. Feltűnő a 63 üzletvezetői hely, a hálózat a cég honlapja szerint 108 üzletből áll, azaz vagy vezető nélkül üzemel a boltok bőven több mint fele, vagy komolyabb terjeszkedés készül.

Amúgy itt is a sztenderd hiányállásokra keresnek embert: 84 eladót, 48 árufeltöltőt, de pénztárosi állás érdekes módon nem szerepel a kínálatban. Az Aldi a jövedelmeknél a pozíciókban elérhető legmagasabb bruttó fizetést  jelöli meg, ami árufeltöltőknél bruttó fizetés: 108 ezer (heti 20 órában), illetve 135 ezer (heti 25 órában) forint, eladóknál 222 ezer, üzletvezetőknél pedig 543 ezer forint.

Lidl

Hasonló a megoszlás a Lidlnél is, a csaknem 170-ből 152 állást az értékesítés területére írt ki. Leginkább bolti dolgozókat keres, akiknek feltehetően a pénztárba is be kell ülniük időnként, mert pénztárosi állást viszont nem hirdettek, csak néhány helyre főpénztárosit. Ezeken kívül pár boltvezető-helyettesi és boltvezetői pozíció van. Nagyon sokféle konstrukcióban alkalmazna a Lidl dolgozókat: bolti dolgozókat 4, 6 és 8 órásban, illetve

hétvégi 3 órás állás is van.

A vezetők jellemzően 7 vagy 8 órás állást tölthetnek be.

A cég ennek megfelelően – sőt, az álláshely elhelyezkedésétől függően is – sokféle bért kínál. A bolti dolgozók így bruttó 114 ezer forint és 247 ezer közötti plafonnal, a főpénztárosok 266 és 344 ezer közöttivel számolhatnak. A boltvezetők, illetve helyetteseik 612 ezer, illetve 290-294 ezer forint köré várhatják legmagasabb bruttó járandóságukat. A cég 30 százalékos műszak- és 50 százalékos vasárnapi pótlékot kínál, valamint 100 százalékban megtéríti a munkába járás költségeit.

Penny Market

A Penny Market 176 áruházi pozíciót hirdet, közülük 103 eladó-pénztáros, 44 pedig műszakvezetői, illetve műszakvezető-helyettesi állásba összesen 29 jelentkezőt vár. A hálózatok közül egyedül a Penny kíváncsi arra, honnan értesült a delikvens a munkalehetőségről. Az elérhető pénzekről semmit nem árul el a cég, csak azt, hogy “versenyképes” és hogy “teljesítményösztönző”. Ezek mellett összesen 9 központi irodai, illetve 16 logisztikai munkahelye van szabadon.

Túry Gergely

Spar

Sok újat nem hoz a Spar honlapjának karrierfüle sem, az ott található álláslehetőségek túlnyomó többsége az eladó-pénztáros kombó része valamilyen formában. Megkülönböztetnek ugyanis eladót, szakeladót, eladó-pénztárost, szakeladó-pénztárost és pénztárost. Árufeltöltőből viszont jól áll a cég, Sparba egyet sem, Intersparba hármat keres.

Néhány esetben külön megjelöli, hogy 40 órás munka. Ezek szerint a többi talán nem. Nem meglepő módon valamennyi állás azonnali belépéssel indul, s a munkakör viszonylag részletes leírása mellett a pénzről itt sem esik szó.

A többiek

Megnéztük a kisebb láncok álláskínálatát is. A dm összesen 20 pozíciót kínál, ezek közül 9 eladó-pénztárosi jellemzően heti 20 órás munkaidőben, de keres embert 25-35 órára is. Mellettük egy üzletvezetőt, 4 üzletvezető-helyettest, takarítókat, raktári dolgozót keres, illetve hat embert a cég központjába. A munkaszerződés típusáról és a munkavégzés helyéről tájékoztatnak, de a bér és a munka rovatokban a szokásos bullshitot lehet olvasni.

.

Magyar bolthálózatok: nézzen ki rendesen, és ne legyen bunkó!

A hazai láncoknál nem nagyon tapasztalható munkaerőpánik: jellemzően egy oldalban megoldják a "karrierfeladatokat”, igazából semmiféle részletet el nem árulva a végzendő munkáról. A részletekkel nem nagyon bíbelődnek, az elnagyolt, kábé semmitmondó pár sor után jön a megoldás: “írjon e-mailt”.

A Coop honlapján pedig nem is találtunk “Karrier” vagy “Állásajánlatok" nevű menüpontot.

A Reálnak van ugyan ilyen rovata, de a jelek szerint egyetlen boltjában vagy egységében sincs munkaerő-probléma. Az Állásajánlatok menüpontra kattintva ugyanis a magabiztos “Jelenleg nincs aktuális állásajánlatunk, kérem, látogasson vissza később!”-üzenet olvasható.

A CBA honlapján a bevezető oldalról nagyjából A5-ös terjedelemben oldja meg a munkaerőgondokat. Hét pozícióra keres embert, de hogy melyikre mennyit, az nem derül ki, a munkavégzés helyéről is csak annyi, hogy “a vállalkozás budapesti élelmiszerüzletei”.

Sem a bérről, sem szerződés fajtájáról, sem a munkaórákról nem esik szó,

sorjáznak viszont a “vevőorientált gondolkodás, viselkedés és munkavégzés”, “nagyfokú terhelhetőség” és hasonló lózungok az elvárások között. A mézesmadzagot a “biztos, kiszámítható munkahely” és a “versenyképes jövedelem” jelentené.

A kisebb hazai éjjel-nappali lánc, a Roni is elintézi annyival, hogy “Eladó és pénztáros munkatársakat keresünk non-stop élelmiszerüzleteinkbe. (Szakképzettséggel vagy  gyakorlattal rendelkezők jelentkezését várjuk)". Meg hogy “Többéves, közértes gyakorlattal rendelkező műszakvezetőket keresünk, belvárosi, non-stop élelmiszerüzleteinkbe”. Arról, hogy pontosan hová, mennyiért, mit is kellene pontosan csinálni, semmi.

A másik ilyen bolthálózat, a Manna bolti eladó, pénztáros munkakört hirdet, de ez a cég sem erőltette meg magát túlzottan. Amellett, hogy itt is visszaköszönnek a “vásárlóink udvarias és segítőkész kiszolgálása” meg a “pénztárosi és a pénztárhoz kapcsolódó feladatok precíz elvégzése” semmitmondások, arra kérik a jelentkezőt, hogy nézzen ki rendesen, és ne legyen bunkó a vásárlókkal. Annyi konkrétumot azért elárul, hogy kifizeti a BKV-bérlet 70 százalékát, balesetbiztosítást és 5 ezer forintos házi utalványt is ad. És tisztázza, hogy 8 órás, bejelentett munkáról lenne szó.

Már a kényszerbéremelések sem segítenek a hipereken és a szupereken

Míg korábban egyáltalán nem volt jellemző, egy ideje komoly médiakörítéssel jelentgetik be a nagy kereskedelmi láncok, hogy ennyi meg annyi milliárdot fordítanak bérfejlesztésre, amiből ennek és annak az állománynak mennyivel jobb lesz. A cégek ugyanis mára nemhogy a legjobbakat nem tudják kimazsolázni a munkát kereső tömegekből, de tulajdonképpen mazsolázni sincs honnan, és nagyon úgy néz ki, hogy - béremelés ide, béremelés oda - ez így is marad.

zöldhasú
Hirdetés