7,3 milliárd forintos veszteséggel zárta a tavasszal zárult üzleti évet a miskolci Takata, amelyet a nemzetközi légzsákbotrány is erősen megtépázott. A Takata ennek ellenére aktívan beruház, és növeli munkásai számát.
A kormány ötvenedik stratégiai partnere, a japán Takata komoly veszteséget termelt az előző üzleti évben – figyelt fel a Napi.hu a Céginfo.hu adataira.
A Takata Safety Systems Hungary Kft. a 2015 áprilisától 2016. márciusig tartó üzleti évben összesen 7,3 milliárd forintos mínusszal zárt. Az adott időszakban 14 milliárd nettó árbevétel és egymilliárdos céltartalék-feloldás mellett 16,2 milliárd forint anyagjellegű ráfordítást vitt el a cég, emellett 2,8 milliárdot fordítottak személyi költségekre. 1,4 milliárdos értékcsökkenést is kénytelenek voltak elkönyvelni, egyéb ráfordításaik pedig elérték az 1,9 milliárd forintot. A devizaárfolyam alakulása miatt további több mint egymilliárd forintos veszteséget volt kénytelen elkönyvelni az autóipari beszállító.
Tőkehiányát a cég csak egy több mint 8 milliárd forintos tőkeemeléssel tudta kompenzálni, amihez 20 millió eurós hitelt vettek fel a Takata Europe GmbH-tól. Kötelezettségeik március végén 35 milliárd forintnál tartottak, követelésállományuk ehhez képest 4,2 milliárd forint volt.
Eközben a cég egyre több embert foglalkoztat, tavaly tavasszal még 400 fős volt az állomány, egy évvel később már 773, augusztusban pedig már 864 főt alkalmaztak. A vállalat részben ezzel is indokolja veszteségét, amellett, hogy a termelést most futtatják fel, és számos beruházást is végrehajtottak.
A légzsákbotrány
A Takatának erősen alátettek az elmúlt időszak autó-visszahívási botrányai, amelyek közül többet éppen a Takata légzsákok instabil robbanótöltetei idéztek elő. Több tízmillió autót hívtak eddig vissza a légzsákprobléma miatt.
Egyes légzsákok ugyanis olyan erővel fújódnak fel, hogy ütközés során szétrobbantják maguk körül a tárolórekeszeket, a törmeléket pedig az utastérbe lövik, ami miatt már 15 ember meghalt.
A Ford, a Honda, a Toyota és a Nissan már közölte, hogy a jövőben készülő modelljeikhez nem használják a Takata berendezéseit.
A Takata magyar leányvállalata helyett a cég európai kommunikációs ügynöksége reagált a fentiekre, de nem érdemben. Közölték: egyik üzemük eredményét sem szeretnék kommentálni. Annyi azonban kiderült a válaszukból, hogy igyekeznek megnyugtatni a befektetőket, és bizottságot is létrehoznak a helyzet kezelésére.
A világ eddigi legnagyobb visszahívási akcióját rendelték el
A jelenlegi számok szerint 34 millió autóban kell kicserélni a légzsákokat csak az Amerikai Egyesült Államokban.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.