Ilyen, a világ leghosszabbjaként beharangozott villamosok fognak járni jövő tavasztól Budapesten, a Hungária körúti 1-es tavaly felújított vonalán. Megszorításokkal.
Egyrészt azért, mert nem kizárólag ilyenek; mint az új villamosok mai bemutatóján Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója a hvg.hu-nak elmondta, a folyamatosan érkező, 345 férőhelyes járművek csupán a hétvégi, kisebb forgalom ellátására lesznek elegendőek. A hétköznap reggeli és délutáni csúcsforgalomban viszont csak körülbelül minden harmadik szerelvény lesz ilyen, kilenc egységből álló, vadonatúj csuklós; akik rossz pillanatban szállnak 1-esre, azoknak továbbra is a vonalon ma járó háromkocsis, 31–36 éves csehszlovák Tatrákkal kell beérniük.
Csupán megszorítással érvényes „a világ leghosszabb villamosa” kitétel is. Mint az iho közlekedési szakportál összeállításából kiderül, a világ leghosszabbja az a tehervillamos, amely Drezdában jár: a Volkswagen ottani gyárának alkatrészellátását szolgálja. A budapesti Száva kocsiszínben ma bemutatott, a Hungária körúton már próbaköreit rovó CAF Urbos 3 típusú, 55,9 méteres szerelvények 3,5 méterrel rövidebbek a drezdai tehertujáknál, így igazából csak a leghosszabb személyszállító villamos címet érdemlik ki.
Ez a rekord viszont eddig is Budapesten volt: a Nagykörúton 2006 óta járó Siemens Combinók 54 méteresek. A – figyelem: még egy „leg” – világ legforgalmasabbjának mondott, hétköznapokon napi 220 ezer utast kiszolgáló nagykörúti 4-6-os vonal szerelvényein azonban, bár rövidebbek a szuperhosszú CAF-oknál, hivatalosan nyolccal több férőhely van. Ezt az elsőséget a Baszkföldön készülő új tuják csak azért nem hódították el a német Combinóktól, mivel a CAF-okon 15-tel több – összesen 81 – ülőhely van, így jóval kevesebb hely jut az álló utasoknak.
A harmadik megszorítást pedig az 1-es frissen felújított pályája kapcsán kell tenni. A Kacsóh Pongrác úti felüljárón átvezető vágánypár ugyanis kimaradt az egy éve befejezett rekonstrukcióból, és a 16 kilométer hosszú vonal e 300 méteres szakasza mára annyira leromlott, hogy régi és új villamosoknak egyaránt lépésben kell végigvánszorogniuk rajta.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.