A kínaiak már itt is vadul nyomulnak. Megmutatjuk a tízes listát, amelyről valószínűleg kettő lesz ismerős önnek, és csak egy olyan, amelyet könnyen megvehet a sarkon is.
Milyen márka jut eszébe, ha azt kérdezzük, melyik lehet a legnépszerűbb sör a világon? A méltán híres, patinás cseh, német, dán, belga vagy holland sörgyárak jutnak az eszébe? Ha a Bloomberg által összegyűjtött értékesítési számokat nézzük, akkor alaposan ki kell ábrándítanunk.
Az élen egy olyan sör áll, amelyet nálunk valószínűleg csak kevesen ismernek.
A Snow 2005-ben még nem volt benne a top 10-ben, de a kínaiak annyira rákaptak, hogy ma már a világ fogyasztásának 5,4 százalékát adja. Hiába vannak jelen a világpiacon például olyan nagy európai márkák, amelyek elődei a már középkorban is sört főztek, a Snow úgy gyűrte maga alá mindegyiket, hogy csak 1993-ban indult.
A második helyezett szintén kínai, de ismertebb márka:
A Tsingtao a világpiac 2,8 százalékát birtokolja jelenleg. A gyárat 1903-ban alapították, első igazgatóját Heinrich Selfartnak, a másodikat pedig Ernst Siemssennek hívták, vagyis a sörfőző tudást az akkoriban betelepülő németek hozták.
A harmadik helyen Amerika legkedveltebb söre áll:
A Bud Light még 2,5 százalékot képvisel a világpiacon, de a jövő elég bizonytalan, a forgalma ugyanis 2009 óta 7 százalékot esett.
A negyedik márkáról biztosan hallott már, esetleg cseh verzióban:
A Budweiser a sörök királyának tartja magát, természetesen nem alaptalanul, mindenesetre egyre több trónkövetelővel kell megküzdenie, manapság már „csak” a világpiac 2,3 százalékát tudhatja a magáénak.
Az ötödik helyen is kisebb meglepetés érheti:
A Skol 2,2 százalékos részesedéssel alig marad el a Budweiser mögött. A márka gyökerei brit, kanadai, svéd és belga gyártókhoz vezetnek, amelyek egy közös globális márkaként pozicionálták a terméket. Ez nem teljesen jött be, de a sört nagyon kedvelik Brazíliában, és világszerte brazil sörnek tartják.
A hatodik helyet megint egy kínai termék foglalja el.
A Yanjing úgy él a köztudatban, mint Kína hivatalos állami söre, ami nyilván sokat segít a helyi marketingben. A sör 1,9 százalékos világpiaci részt harcolt ki magának.
A hetedik helyezett talán az egyetlen, amelyet biztosan nem kell bemutatni.
A holland Heineken a legpatinásabb szereplő a top 10-ben, igaz, ez is csak 142 éves. Piaci részesedése jelenleg 1,5 százalék.
A nyolcadik hely is a kínaiaké.
A 1,5 százalékon álló Harbint egy lengyel származású német bevándorló alapította – hol máshol? – Harbinban, 1900-ban, az ott épülő vasútvonalon dolgozó szomjas orosz munkások kiszolgálására.
Tegye fel a kezét, aki halott a lista kilencedik helyezettjéről!
A Brahmát 1888-ban alapították Brazíliában, jelenleg 1,5 százalékot hasít ki magának a világpiacon.
És végül egy amerikai zárja a top 10-et.
A Coors Light piaci részesedése 1,3 százalék. Ez az a sör, amelyet csak akkor érdemes inni, ha a címkéjén lévő hegyek kék színűek, ez jelzi, hogy a nedű belül elérte a 4 fokos hőmérsékletet.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.