Új ötlet a kormánytól: még több tévécsatorna lehetne ingyenes
A médiapiaci verseny erősítésének céljával a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) egy javaslattervezetében megtiltaná a műsorterjesztőknek azt a szerződéskötési gyakorlatot, amely szerint ha egy tévétársaság az egyik műsorterjesztőnek (Antenna Hungária) ingyen engedi át a tartalmát, akkor a másiktól (UPC, Digi) sem kérhet ezért programdíjat – közölte a Világgazdaság.
„Semmis a műsorterjesztő és a médiaszolgáltató közötti megállapodás olyan kikötése, amelynek értelmében a műsorterjesztő mentesül a díjfizetés alól, ha a médiaszolgáltató más műsorterjesztő útján ellenérték nélkül teszi elérhetővé médiaszolgáltatását a felhasználók számára” – olvasható a VG szerint az NFM javaslattervében.
A módosítás célja, hogy a televíziók új, szabadon fogható csatornákat indítsanak, így bővülne az ingyenes kínálat. Ha a javaslatból végül törvény születne, akkor az a lap beszámolója szerint a televíziós piacon egy új, vegyes modellt eredményezhet: a kábelszolgáltatóktól programdíjat kérhetnek, ellenben az állami terjesztésű MindigTV csomagjában ingyenesen jelennének meg.
Utóbbival jelentősen emelkedne a nézettségük, hiszen az Antenna Hungária 99 százalékos lefedettséget biztosít, így pedig emelkedhetnének a reklámbevételek.
Jelenleg 8 csatorna érhető el előfizetési díj nélkül is, köztük a közmédia mellett az RTL Klub és a TV2 is, de az Antenna Hungária tervezi az ingyenesen fogható csatornák számának bővítését. „A javasolt szabályozás nem korlátozná a felek szerződéskötési szabadságát a programdíj mértéke tekintetében” – olvasható a tervezetben.
A kormány még szeptemberben torpedózta meg a két országos kereskedelmi televízió tervét, miszerint idén januártól díjat kértek volna a tartalomterjesztésért a kábeltévé-szolgáltatóktól – idézte fel a VG. A legnézettebb csatornák számára külön kormányrendelettel akarják meghatározni, hogy mekkora összeget szedhetnek be a szolgáltatóktól. A csatornák a díjból akarták kompenzálni a reklámadó okozta veszteségeket.
A reklámadó tervezett módosításával azonban az országos kereskedelmi televíziók járnak jobban. Dirk Gerkens, az RTL vezérigazgatója egy korábbi sajtóbeszélgetésen azt mondta, megérti a kábelszolgáltatókat, hiszen ki szeretne egy olyan szolgáltatásért fizetni, amit eddig ingyen kapott.
A teljes, becsült piacra vonatkozóan és valamennyi technológiát figyelembe véve a UPC a piacvezető, piaci részesedése 27 százalék, a második a Telekom, amelynek piaci részesedése 25,1 százalék, a harmadik a Digi, piaci részesedése decemberben 23,3 százalék volt.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.