Csökkentené a reklámadó mértékét és felülvizsgálná a sávos rendszert Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter. Hogy mennyire csökkentenék, arról nem beszélt, de a hírek szerint ezekben a hetekben sokat tárgyaltak a magyar kormány képviselői a reklámadó által leginkább érintett RTL Klub németországi tulajdonosaival. A kormány ezzel a döntésével egy biztosan elbukott per elől menekül.
A reklámadó csökkentését és a jelenlegi sávos helyett egykulcsos rendszer bevezetését javasolja Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter, aki az egykulcsos adónem lehetséges mértékét egyelőre nem kívánta megnevezni, de az MTI-nek kedd este adott nyilatkozatában többször is hivatkozott az osztrák ötszázalékos reklámadóra, mint a legmagasabbra az Európai Unióban.
Lázár János azt mondta, hogy a kormány tavaly augusztus óta folyamatosan kap formális és informális jelzéseket arról, hogy az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatóságának komoly aggályai vannak a magyarországi reklámadóval kapcsolatban.
A főigazgatóság január végén küldött levelében konkrétan a reklámadó progresszív, azaz sávos rendszerét ellenezte, mert az az alacsony reklámbevételű vállalkozásoknak szelektív gazdasági előnyt jelent, valamint mértékét is kifogásolta, mert az "objektíve is alkalmas arra, hogy gazdasági hátrányt okozzon" – ismertette az uniós aggályt a Miniszterelnökség vezetője.
A kabinet emellett olyan "tanácsokat" is kapott uniós szinten, hogy ha az RTL Klub tulajdonosa, a luxemburgi székhelyű Bertelsmann-csoport egyeztetés céljából jelentkezik nála, akkor fogadja a megkeresésüket, ellenkező esetben "az elmarasztalás lehetősége áll nyitva" Magyarország előtt – tette hozzá.
A Bertelsmann-csoport tett is mérlegelést érdemlő rendezési javaslatot, amely figyelembe veszi, hogy az európai uniós tagállamokban a legmagasabb reklámadó – öt százalék – Ausztriában van – mondta Lázár János, megerősítve, hogy a kormány november óta tárgyal Luxemburgban és Budapesten a Bertelsmann-csoporttal a vita peren kívüli, vagy európai bizottsági eljáráson kívüli megoldásáról. A kormánynak mérlegelnie kellett, hogy "egy bizonytalan kimenetelű jogvitát, vagy egy jó egyezséget választ" – mondta Lázár.
Arról, hogy diplomáciai nyomás alatt áll a kormány, és ezért kénytelen tárgyalni az RTL-csoporttal, ebben a múlt heti cikkünkben írtunk. Az is szerepelt benne, hogy magas rangú kormányzati források korábban elismerték a hvg.hu-nak, mivel a reklámadó legmagasabb kulcsa csakis az RTL-t érinti, arra számítanak, hogy a magyar állam elveszíthetné a pert egy európai bírósági perben.
Mindezek alapján a Miniszterelnökség vezetője szerdán tájékoztatást ad az ügyről a Fidesz-KDNP képviselőcsoportjának mezőkövesdi kihelyezett frakcióülésén, és mérlegelésre javasolja a reklámadó csökkentését, valamint a sávos rendszer felülvizsgálatát. A miniszter azt mondta, hogy a kormány számításai szerint mindez nem feltétlenül jelent bevételkiesést, mert bár "kevesebb lesz az adó, de többen fogják fizetni". Az így várható adóbevételt 6 és 10 milliárd forint közé tette a politikus.
Szerinte jó hír a kritikák közepette, hogy az Európai Bizottság a reklámadó bevezetését önmagában nem kérdőjelezte meg. "Mi alapvetően minden az Európai Bizottsággal folytatott gazdasági csatában a különadókért küzdünk" – tette hozzá magyarázatul Lázár. Azt is kiemelte, hogy a Bertelsmann-csoporttal kötendő esetleges megállapodás jelentős mértékben növelheti Magyarország iránt a befektetői bizalmat. Lázár János azt mondta, a reklámadóval kapcsolatos vitát szerinte a következő három hónapban érdemes rendezni. A már befizetett reklámadó esetleges visszafizetését ugyanakkor elképzelhetetlennek nevezte.
Az RTL Klub és a kormány kapcsolatáról, a közöttük folyó egyezkedésről a HVG csütörtökön megjelenő számában olvashat bővebben.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.