Gazdaság hvg.hu 2014. február. 03. 13:44

Leáldozott a plázák korának?

Az egész Egyesült Államokban terjed az a jelenség, hogy a korábban népszerű és pulzáló bevásárlóközpontok folyamatosan hanyatlanak, az üzletek előbb elnéptelenednek, majd bezárnak, míg végül maguknak a plázáknak is ki kell tenniük a bezárt táblát. Elemzők szerint a folyamat visszafordíthatatlan, az elkövetkező évtizedek nagy feladata lesz a megüresedett épületek lerombolása, majd a telkek újrahasznosítása.

Mégis mi az indikátora ezen sokfunkciós épületek ellehetetlenülésének? – teszik fel a kérdést a Business Insider oldalon. Az okok nem csupán az internet kiváltotta fogyasztói szokások megváltozásában keresendők, hanem az olyan óriásüzletek, mint például az amerikai Sears, JCPenney és Macy’s térvesztésében is, ez pedig az üzletek bezárást is maga után vonja.

Az ilyen gigantikus méretű és jellemzően sok vásárlót vonzó egységek hiányára a plázatulajdonosok igyekeznek azonnal reagálni, és új bérlőket keresni, ám sok esetben nem találnak új belépőket. A tulajdonosok helyzetét pedig nehezíti, hogy egy-egy ilyen üzlethelyiség bezárásának közvetlen következménye lehet a pláza pusztulása. A cél egyre inkább a felszínen maradás, ami a mostani amerikai trendeknek megfelelően csak a felsőkategóriás bevásárlóközpontoknak sikerül, illetve azoknak, amelyek tartósan képesek megtartani az olyan vevőcsalogató üzleteiket, amilyen például a Neiman Marcus Amerikában. A plázakép a lap szerint Texas, Ohio, Illinois, New York államokban elkeserítő, itt konganak leginkább az ürességtől a bevásárlóközpontok.

A Green Street Advisors ingatlanelemző cég szerint tíz éven belül az amerikai plázák mintegy 15 százaléka kerül majd lebontásra vagy kap új funkciót, ami a korábbi, 10 százalékos jóslathoz képest is negatív képet mutat. Howard Davidowitz kiskereskedelmi tanácsadó még ennél is tovább megy, előrejelzése szerint a következő tizenöt-húsz évben az USA-beli bevásárlóközpontok mintegy fele csődbe megy majd.

zöldhasú
Hirdetés