2013. május. 25. 16:26 hvg.hu Utolsó frissítés: 2013. május. 25. 16:35 Gazdaság

Kivonulhat Magyarországról az RTL Klub Orbánék terve miatt

Elfogadhatatlannak tartják a reklámadó bevezetéséről szóló törvénytervezetet a legnagyobb hazai kereskedelmi csatornák. Az RTL Klub azt sem zárja ki, ha a javaslat jelenlegi formájában megvalósul: elhagyják Magyarországot.

Alaposan meglepte a nagy kereskedelmi ­tele­víziókat a reklámadó pénteken nyilvánosságra hozott tervezete, mely szerint 10 milliárd forint feletti árbevételnél 20 százalékos elvonással szembesülnek a ­mé­dia­cé­gek.

Az RTL Klub és a TV2 is közleményt adott ki: előbbi annak a lehetőségét is felvetette, hogy elhagyják Magyarországot, ha a mostani formájában bevezetik az új adónemet - számolt be a Bors.

"A magyar RTL Csoport megdöbbenéssel értesült az Európában példa nélküli új adófajta tervéről" – közölte az M-RTL Zrt. "A közzétett tervezet a legnagyobb bevétellel rendelkező RTL Klubot érinti. A magyar RTL Csoport szoros figyelemmel követi a törvényjavaslat alakulását és minden opciót mérlegel a további magyarországi működésével kapcsolatban" – írták közleményükben.

A TV2 közleményében az áll: "A ­rek­lám­piac­ból élő TV2 sokmilliárdos veszteségbe fordult az elmúlt két évben. A reklámadó terve váratlanul érte a csatornát, nagyságrendje meglepő és elfogadhatatlan."

A Nemzetgazdasági Minisztérium pénteken tette közzé a reklámadó bevezetéséről szóló törvényjavaslat tervezetét. E szerint az adó alanya a reklám közzétevője, alapja pedig az ebből származó nettó árbevétel lenne. Az adó mértéke sávosan emelkedne: 1 milliárd forint alatt nem kellene fizetni, majd 1 százalékot, az 5 és 10 milliárd forint közötti részre 10, az ezt meghaladó részre pedig 20 százalékot.

A reklámadóból származó államháztartási bevétel költségvetési szempontból elhanyagolható tétel, számításaink szerint néhány milliárd forint lehet. Ennek megfelelően gazdasági racionalitása erőteljesen megkérdőjelezhető, ugyanakkor a médiapiacról teljesen kiszívja az eddigi nyereséget – mondta korábban a hvg.hu-nak Szabó György, a Sanoma Média vezérigazgatója, aki szerint az adó a Sanoma üzemi eredményét is elviheti.

A Napi Gazdaság készített egy összeállítást, melyben a lapkiadóknál – kivéve az ingyenes lapokat – az árbevétel felére becsülték a hirdetési bevételt, a többieknél a teljes árbevétel alapján számolták ki a reklámadót a cégek 2011-es árbevétele alapján. Ez alapján a számítás alapján az RTL Klub tulaja 4,3 milliárd reklámadót fizetne, ez a vállalat árbevételének 15 százalékát vinné el, a TV2 tulajdonosának pedig 1,7 milliárdot kellene kipengetnie. Ez a cég árbevételének 11 százalékát jelentené. A napilap összesen 8,1 milliárdnyi adóbevétellel számolt 29 cégtől.

zöldhasú
Hirdetés