2012. december. 05. 08:49 hvg.hu Utolsó frissítés: 2012. december. 05. 08:39 Gazdaság

Sokan ezért szeretik a plázákat

Nincs ugyan sok tényező, amely optimizmusra adna okot a kiskereskedelmi piacon, de annak ellenére, hogy a vásárlók egyre költség-érzékenyebbek, mégis megerősödni látszik az igény a minőségi és fogyasztóvédelmi szempontból megbízhatóbb bevásárlóközpontokban való vásárlás iránt - derült ki a Nielsen és a CP Contact Fogyasztóvédelmi Tanácsadó Kft. kutatásából, amely a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének közreműködésével készült.

A vásárlók közel 70 százaléka szerint ott jobban érvényesülnek a fogyasztói jogaik, mint a kisebb egyéni üzletekben – írta a felmérésről szóló közleményében a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége.

A legfrissebb kiskereskedelmi jelentésekből kiderül, hogy a forgalom volumene tovább csökkent, ugyanakkor a téli időszakra előretekintve várakozásokkal teli a bevásárlóközpontok üzemeltetői, hiszen a karácsony kereskedelmileg aktívabb időszaknak számít.

Dinamikusan bővül a csomagküldő és internetes kiskereskedelem, melynél nagy szerepet játszhat egyrészt a kuponos vásárlás egyre szélesebb térhódítása, másrészt a kedvezőbb árak és például magasabb érték utáni ingyenes házhozszállítás.

„Napjainkban már az egyes üzletek kuponkínálata mellett számtalan szolgáltató is ezzel a marketing eszközzel erősíti egyrészt a meglévő ügyfélkörét, másrészt a kedvezményekkel próbál úgy ügyfeleket megnyerni. Nem árt azonban tudni, hogy bár az e-kereskedelemre is vonatkoznak jogszabályok, de fontos kiemelni, hogy a bevásárlóközpontokban lévő kiskereskedők 90 százaléka biztosít lehetőséget a hibátlan termékek visszavételére vagy levásárlására.” - mondta Gyalay-Korpos Gyula, a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének elnöke.

A CP Contact Fogyasztóvédelmi Tanácsadó Kft legutóbbi felméréséből kiderül, hogy a megkérdezett üzlettulajdonosok 66 százaléka szerint a bevásárlóközpontokban jobban érvényesülnek a fogyasztók jogai, mint a kisebb egyéni üzletekben, mivel az előbbiekben a célközönség egyrészt ezt jobban igényli, és az üzletek alkalmazkodnak az igényeikhez, másrészt az üzemeltetés elvárásai miatt is magasabb az üzletek szolgáltatási színvonala.

A bérlők döntő többsége (a válaszadók 96 százaléka) gondolja úgy, hogy versenyelőnyt biztosít, ha az üzletek fogyasztóvédelmi szempontból biztonságosak: az üzletek nem kapnak fogyasztóvédelmi bírságot, betartják az előírásokat, és a reklamációkat megnyugtatóan rendezik. Kiemelten fontosnak tartják a fogyasztók jogszabályban rögzített jogainak biztosítását, sőt; az üzletek három-negyede úgy véli, fontos a fogyasztók jogait a jogszabályokon túlmutatóan is biztosítani.

Ami a vásárlókat illeti, a megkérdezettek több mint 80 százaléka szívesebben vásárol bevásárlóközpontban, mert ott kiemelten kezelik a jogait, azonban ezért nem hajlandóak többet fizetni.

Sajnálatos módon jellemzően a karácsonyi időszakban az aluljárókban, utcákon elszaporodnak az engedély és kontroll nélküli alkalmi árusok, akik ellenőrizetlen forrásból rossz minőségű termékeket értékesítenek. A tőlük vásárlók teljesen védtelenek, fogyasztóvédelmi jogaikat nem tudják érvényesíteni.

A többség szerint egyrészt előnyös, ha a bevásárlóközpontok üzleteiben azonos szabályok, másrészt olyan egyéb szolgáltatások illetik meg a vásárlókat, mint az egy évnél hosszabb garancia, garantált 30 napon belüli ügyintézés, levásárlási lehetőség, vagy a vételár visszafizetése.

A bevásárlóközpontokat látogató vásárlók 15 százaléka hallott már fogyasztóvédelmi tanácsadásról, közel 70 százalékuk szívesebben járna ilyen szolgáltatást nyújtó üzletközpontba, míg ugyanilyen arányban meg is bíznának egy tanácsadóban.

zöldhasú
Hirdetés