2012. október. 10. 10:09 hvg.hu Utolsó frissítés: 2012. október. 10. 10:33 Gazdaság

Rendkívül sokat bukhat Magyarország

Mindenképpen szükséges lenne egy Budapestet délről elkerülő vasúti körgyűrű megépítése, különben elkerülheti Magyarországot a nemzetközi vasúti forgalom, ami a cégek elvándorlásához vezetne. A lehetséges nyomvonalak árai 270-600 milliárd forint között szóródnak.

Átlagos növekedéssel számolva a transzeurópai közlekedési folyosók forgalma 2041-re megduplázódik, a magyar pályaszakaszokon pedig megkétszereződik a forgalom - írja a szerdai Napi Gazdaság. E forgalom tartásához, és ahhoz, hogy a közúti forgalom 5-10 százalékát a vasútra lehessen terelni, mindenképpen szükség lenne egy Budapestet délről elkerülő vasúti körgyűrű (V0) megépítésére.

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) szerint a főváros vasúti rendszere már most is kapacitásproblémákkal küzd, folyamatosak a fennakadások.A nagy részben uniós forrásból finanszírozható elkerülő pályaszakasz hossza nyomvonaltól függően 190-280 kilométer, az ára pedig 270-600 milliárd forint lehet. A fővárosi vonalak leterheltségének fő oka, hogy egyszerre bonyolítják a személy- és tranzit teherforgalmat. Csak a mai színvonal fenntartásához is legalább 250 milliárdos fejlesztésre lenne szükség.

A kiszámíthatatlan és lassú vasúti áruszállítás forgalomátvándorlást eredményez, vagyis sokan a közutat részesítik előnyben. Az árutonna-kilométerre eső díj - rövid távon - jelenleg vasúton kétszerese a közútinak, fejlesztések nélkül ezért a kötött pálya nem lehet versenyképes teherszállítási alternatíva. A vasút környezetre gyakorolt zajterhelése miatt felmerült a kötött pályás forgalom hazai korlátozása is egyes helyeken, így Magyarországot elkerülheti a nemzetközi vasúti forgalom, ami a cégek elvándorlásához is hozzájárulhat.

A V0 megépítése mindenképpen szükséges lenne, fejleszteni kell a kapcsolódó vasúti infrastruktúrát, illetve át kell alakítani a hozzáférést biztosító díjszámítási módszert, egyszerűsíteni az engedélyezést és a szabályozást. A szövetség becslése szerint így reális lehet a jelenlegi vasúti áruforgalom legalább évi 10 százalékos bővülése, azaz a közútről történő ilyen arányú forgalomátterelés.

zöldhasú
Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.