Így nem kell az elektronikus útdíj az LMP-nek
Az LMP véleménye szerint a kedden bejelentett konvergenciaprogram egyetlen értelmes intézkedése az elektronikus útdíj bevezetése lenne, de jelenlegi formájában a párt ezt sem tudja támogatni – mondta csütörtöki, budapesti sajtótájékoztatóján Heltai László szóvivő. Az LMP szerint a teherautóknak minden úttípus használatáért fizetniük kellene.
A politikus úgy fogalmazott, hogy ha a terveknek megfelelően vezetik be az elektronikus útdíjat, az több kárt okoz, mit amennyi hasznot hajt. Hangsúlyozta, hogy pártjuk megalakulása óta hangoztatja: szükség van a kilométer alapú teherforgalmi útdíjra, azzal viszont nem értenek egyet, hogy ezt csak a főútvonalakon és az autópályákon vezessék be.
A szóvivő nemzetközi példákra hivatkozva azt mondta, hogy ezáltal a teherforgalom áttevődne az alsóbbrendű utakra, amelyek így hamarosan tönkre is mennének. Az LMP ezt megelőzendő minden úttípus használatáért fizettetne a teherautókkal – közölte Heltai László.
Bírálta azt is, hogy a csomópontoknál elhelyezett kamerákat használnának. Ehelyett azt javasolta, hogy GPS-alapú, a megtett utat gyakorlatilag méterre pontosan kiszámolhatóvá tevő szisztémát alakítsanak ki. Ennek kapcsán megjegyezte, ha megdrágulna a nagy távolságra történő szállítás, akkor az valamilyen szinten növelné a hazai termékek versenyképességét is.
Óriási hibának nevezte, hogy az elektronikus útdíjból származó bevételeket - a tervezett fővárosi dugódíjból befolyó összeghez hasonlóan - teljes egészében a költségvetésbe kapná meg, ahelyett, hogy ezeknek legalább egy részét a közösségi közlekedés fejlesztésére fordítanák.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.