Fónagy János, Orbán Viktor megbízható embere kapta meg a közösségi közlekedés reformjának a felügyeletét. A MÁV a GYSEV-ből igazol csúcsvezetőket, de könnyen ők is úgy járhatnak, mint a távozó elnök-vezérigazgató. Szarvas Ferencet kormányzati támogatás nélkül elkoptatta a legnagyobb állami vállalat.
Igaza lett Völner Pál közlekedési ügyekért felelős államtitkárnak, amikor azt állította múlt pénteken, hogy nem kap a vasúttársaság miniszteri biztost. Merthogy kormánybiztost neveztek ki május elsejei hatállyal egy évre Fónagy János személyében.
És nem a MÁV, hanem a tömegközlekedés reformjának a felügyeletére kérték fel a fejlesztési minisztérium parlamenti államtitkárát, aki a meglévő posztját is megtarthatja, és az újat, mintegy társadalmi munkában, ingyen látja majd el. Az elnevezésben rejlő különbség jelentős: Fónagy közvetlenül Orbánnak jelent majd, a főnök pedig ezzel világossá tette, hogy saját emberén keresztül szoros ellenőrzés alá vonja a közösségi közlekedés megújulását, kvázi felel érte.
Fónagy logikus választás: se a MÁV-os, se a volános szakmai körökhöz nem tartozik, valamint nem csak közgazdász-menedzser, mint az elmúlt évek kívülről hozott bukott vezetői. Közlekedéspolitikusként már elég sokat látott, és egyértelműen Orbán embere. Kérdés, megkapja-e azt a támogatást, amit Szarvas Ferenc, a MÁV leköszönő elnök-vezérigazgatója nem. És hogy mennyire lesz keménykezű, vagy inkább felülkerekedik benne simulékonysága, ami eddig megkímélte attól, hogy két pozíció között lefelé bukjon.
Háttéripart is építene
A kormányhatározatban körülírt feladatai nagyrészt magától értetődőek, a hvg.hu is ezen szempontok alapján tette mérlegre, mit lehet tudni a MÁV-átalakításról. Fónagynak a szervezeti keretek, a működési és intézményi feltételek, a bevételek és állami támogatások konszolidációjában kell közreműködnie. Ezen belül korszerűsítenie kell az ingatlanvagyont, felül kell vizsgálnia a tarifa- és kedvezményrendszert, össze kell hangolnia a menetrendeket, és támogatnia kell az új rendszer kommunikációját. Egy furcsaság azért van: közreműködnie kell a közúti és vasúti közösségi közlekedéshez kapcsolódó hazai háttéripar, „így különösen a gépgyártó és járműgyártó kapacitások, fejlesztésék előmozdításában.” Ez nagyjából úgy hangzik, mintha a magyar Siemenst, de legalábbis egy új Ganz Műveket kellene Fónagynak megalapoznia.
Visszanézve feltétlen említést érdemel, hogy Fónagy János volt az, aki a most lejátszódó folyamatról az első részleteket a sajtóban elhintette. (Fónagy a jegyárkedvezmények megnyirbálásáról a Heti Válasznak adott interjújában beszélt.) Minisztériumi információink szerint a biztos legfőbb értéke, hogy a kormány számára megbízható embernek számít azon a területen, ahol rövid idő alatt több válságmenedzser is elkopott.
Egy évre jönnek
Fónagy érkezésével teljes a sorcsere a közlekedési vállalatok élén: távozik Szarvas Ferenc, a MÁV elnök-vezérigazgatója és lemondott Mészáros László, Volánbusz-főnök is. Szarvast a nol.hu információja szerint az a Dávid Ilona válthatja május közepétől, aki jelenleg a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. elnök-vezérigazgatója, illetve több, jelenleg még kulcspozícióban lévő vezetőnek is útilaput kötnek a talpára. Így a MÁV-Startot épp csak fél éve irányító Kővári Zsolt vezérigazgatót Ungvári Csaba, a GYSEV vezérigazgató-helyettese, a pályavasúti főigazgatói székben ülő Kovács Ernőt pedig a magyar-osztrák vasútvállalat gépészeti és pályavasúti üzletágvezetője, Kövesdi Szilárdra cserélhetik.
A napilap információ szerint az új vezetői garnitúrának legfeljebb másfél évet adnak az új feladatok elvégzésére, aztán visszatérnek a GYSEV-hez. Dávid helyét addig az a Schváb Zoltán foglalná el, aki ma az NFM helyettes államtitkáraként dolgozik.
„Téves alapfeltevésekből indul ki az az elképzelés, hogy ha Dávid, Kővári és Ungvári a GYSEV-ben jól végezte a dolgát, és 'rendbe szedte' az ottani társaságot, akkor ezt majd a MÁV-ban is meg fogják tudni tenni" - állítja egy neve elhallgatását kérő vasúti vezető a hvg.hu-nak. Szerinte ugyanis a két cég szinte semmiben nem hasonlítható össze azon kívül, hogy mindkettőnek a szerelvényei vasúti sínpáron közlekednek. A GYSEV-nak nincsenek olyan jellegű és méretű szervezeti, finanszírozási és koncepcionális problémái, mint az államvasútnak.
Mérgezetté vált a levegő
Szarvas menesztésének, illetve a GYSEV-vezetők MÁV-ba importálásának információink szerint már voltak előzményei. A fő ok az volt, hogy meghiúsult a MÁV 270 milliárdos adósságállományának konszolidációja és a közösségi közlekedés cégeinek a holdingosítását is feladta a kormány. Márpedig Szarvas színre lépésekor még úgy tudta, hogy mindkettőre sor kerül, ennek tudatában is vállalta a megbízatást. Hiába futott a kezében össze a cégen belüli összes tevékenység irányítása, a vasutas vezetők szemszögéből végletesnek érzett központosítás ellenére a kellő döntések meghozatalára nem maradt se ereje, se kormányzati támogatottsága.
Ebből aztán a szervezeten belül azt a következtetést vonták le, hogy mégse olyan erős ember. Egy közeli munkatársa szerint Szarvasról az terjedt el, hogy ugyan "jó ember", de operatív képességeit jelentősen túlbecsülték, és nem képes áttörést elérni a MÁV sorskérdéseiben. Bár a pénzügyi eredmények egy ötvenmilliárdos állami injekció révén némileg javultak, attól még a reform nem haladt előre. Információink szerint a minisztériumból már egy éve fúrták. Politikai támadások is érték, mert nem végezte el az elszámoltatást, és annak ellenére, hogy sok tanácsadóval (köztük a vasúti hierarchiában is közutálatnak örvendő emberekkel) vetette körül magát, nem történt meg az áttörés.
De nehéz is lett volna áttörést elérni, mert mint Szarvas Ferenc a hvg.hu-nak még tavaly októberben adott interjúban elmondta, az egyik legfontosabb személyes feladata az volt, hogy megértesse a döntéshozókkal: a MÁV olyan vállalat, melyben előretekintő működéssel és több éves tervezéssel nagy költségracionalizálási lehetőségek rejlenek. Viszont hozzátette azt is, hogy "olyan vezetés nincs, ami ebből a vállalatból plusz pénz nélkül csodát volna képes előcsalogatni". Szarvas Ferenc 19 hónap után távozik a cég éléről; ez épp egy hónappal több, mint a csúcsvezetők elmúlt 10 éves átlaga.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.