Ezer kilowattos Dacia? – megoldódni látszik a probléma
Mégsem okoz majd problémát az a mintegy 200 ezer hibás kilowattadat, ami helytelenül szerepel a hazai gépjárművek forgalmi engedélyében – mondják a Biztosítás.hu internetes alkuszai. A Nemzeti Közlekedési Hatóság és a hazai biztosítási piac szereplői ugyanis egyaránt igyekeznek megoldani a problémát. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) piacának új szereplőjét, az Astra Biztosítót eközben bejegyezte a magyar felügyelet, így a román piacvezető is beszáll idén az autósokért folytatott versenybe.
Nemrég kiderült, hogy mintegy 200 ezer jármű forgalmi engedélyében szerepel helytelenül a jármű teljesítményét mutató – az idéntől a kötelező biztosítások alapdíjának megállapítására szolgáló – kilowattadat. Korábban ugyanis a teljesítményadatot nem használták semmire, így ha az adat rossz volt, nem szúrt szemet senkinek. Sokszor előfordult, hogy a kilowatt mezőbe az okmányirodában dolgozó ügyintézők tévedésből a jármú súlyát írták be. Így lehetséges például, hogy az egyébként 999 kilogrammos Daciából 999 kilowattos versenyautó lett.
Mindez komoly problémát okozhat a járművek kötelező biztosítási díjának megállapításánál. Az autósoknak nem jó, ha adathiba miatt például 1000 lóerős Dacia után kell díjat fizetniük − hiszen a nagyobb teljesítményű autó után idéntől, elméletben jóval magasabb kötelező díjat számítanak majd fel a biztosítótársaságok −, és természetesen a biztosítók sem szeretnék, ha a legalacsonyabb kategóriába tartozó díjat kellene adniuk a papíron 0, 1 vagy éppen 5 lóerős Mercedesekre, vagy egyéb járművekre.
A múlt héten még megoldhatatlannak látszó kilowattprobléma most rendeződni látszik. „Azok az autósok, akiknek a forgalmi engedélyében rosszul szerepel járművük kilowattadata, többféle megoldásra is számíthatnak. Az új szerződésüket online megkötő autósok számára az internetes díjszámítási rendszerek felkínálják majd a járművük valós teljesítményéhez tarozó adatokat, így elkerülhető, hogy a forgalmiban lévő helytelen adatokból kelljen díjat kalkulálni” – mondja Rácz István, a Biztosítás.hu ügyvezetője. Azoknak, akik nem az interneten kötnek szerződést, a Nemzeti Közlekedési Hatóság siethet majd a segítségére, amely a múlt héten jórészt feltöltötte a helyes − így a kötelező biztosítási szerződéseken utólag majd korrigálható – kilowatt adatokat a biztosítók által is használt belügyminisztériumi adatbázisba.
Új szereplő a piacon
A kilowattprobléma megoldása mellett az elmúlt héten az is tisztázódott, hogy a kötelező biztosítási piacról december 31-vel távozó AIM Biztosító helye (az AIM ügyfeleinek mindenképpen új biztosítót kell választaniuk novemberben) nem marad üresen a közelgő kötelező kampányban. Az autósokért folyó versenybe ugyanis beszáll a Romániában a kötelező biztosításban piacvezető Astra Biztosító. A Romániában mintegy 1,8 millió darab kgfb-biztosítást kezelő − a román állami biztosító jogutódjaként működő − társaság tervei még nem ismertek, de annyi bizonyos, hogy a cég jelentős erőforrásokkal rendelkezik.
A jövő hét végén induló idei kötelezőkampány előtt azt latolgatja a piac, hogy vajon lehet-e még olcsóbb az idén a kötelező biztosítás. „Az biztos, hogy az idei kampányban várhatóan minden eddiginél kedvezőbb díj mellett juthat casco-biztosításhoz, aki azt a kötelezővel együtt köti meg – mondja Lantos Lóránt, a kotelezo.hu internetes szakértői portál vezetője. A dolog egyetlen szépséghibája, hogy a kampányban biztosított együttkötési kedvezményt nem mindenki használhatja ki. Ám a kedvezménnyel csak azok élhetnek majd, akiknek meglévő cascójuk évfordulója az év végére vagy a jövő év elejére esik, illetve azok, akiknek még nincs ilyen biztosításuk.
Kevesen kötnek cascót
Míg 2005-ben még 120 ezer forint körül alakult a casco átlagdíja, addig ma az interneten már 80 ezer forint alatt jár ez az összeg, ami együttkötés esetén a kampányban további kedvezményekkel is csökkenthető lesz. Aki évekkel ezelőtt, magasabb áron kötött cascót, az a jelenleg már sokkal kedvezőbb díj mellett is biztosítani tudja majd autóját. Fontos azonban tudni, hogy meglévő casco-szerződést az adott autóra csak évenként egyszer mondhat fel a tulajdonosa, és ezt a biztosítók is egyre komolyabban veszik. Arra ugyanakkor több biztosító is lehetőséget ad, hogy februárban vagy akár márciusban lejáró casco cseréjére már a kötelezővel együtt, egy úgynevezett halasztott hatályú szerződést kössön.
A cascoárak zuhanása ellenére arra továbbra sem számíthatunk, hogy jelentősebb új réteg fog a jövőben cascót kötni. A hazai autósoknak jelenleg csupán az ötöde rendelkezik ilyen biztosítással, és a lízing- és az új autók piacának összeesésével számuk az idén még tovább csökkent. A kotelezo.hu felmérése szerint a cascót kötni nem kívánó autósok leginkább még mindig anyagi okokra hivatkoznak, miközben közülük sokan így érvelnek: „Jól vezetek, eddig sosem történt baj”, vagy „Garázsban tartom az autót”. A casco-piacon az együttkötési kedvezmény sem hoz majd lényeges áttörést – mondja Lantos Lóránt. Aki casco-kötést tervez, annak viszont a mostani kötelezőkampány kedvező lehetőségeket kínál.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.