2010. október. 12. 14:40 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. október. 12. 14:06 Hazai gazdaság

Új kgfb: több tízezerrel olcsóbb, de ennyivel drágább is lehet

Az idén sok minden változik a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) piacon. A legfontosabb a törvény módosításából fakad, amely szerint 2010-től már nem a motor hengerűrtartalma, hanem a teljesítménye alapján történik a kategóriába sorolás. Az idei kampány során várhatóan mintegy egymillió ügyfél vált biztosítót. A váltások több mint fele az online piacon történik majd – jósolja Marosvölgyi Péter, az Aegondirekt.hu szakmai igazgatója.

2001 novemberében lehetett először az interneten biztosítást kötni, akkor csupán pár száz ügyfél élt a világháló kínálta összehasonlítás- és biztosítóváltás lehetőségével. 2003-ban ez a szám már 25 ezerre emelkedett. A legkiemelkedőbb eredmény tavaly született, amikor is több mint fél millióan online felületen vásárolták meg a kgfb biztosításukat.

A legnagyobb változás a díjszabás területén történt: 2001-ben még átlagosan 45 ezer forintért köthettünk a gépkocsinkra éves kötelező felelősségbiztosítást, ugyanezért a szolgáltatásért 2009-ben átlagosan már csak 20 ezer forintot kellett fizetnünk.

Az online piacon is jelenlévő biztosítók száma folyamatosan változik. Kezdetben mindössze 6 szolgáltató kínálta termékeit. A biztosítást kínáló weboldalak száma 2008-ban volt a legmagasabb: ebben az évben 15 biztosító volt jelen az interneten. Az idén valószínűleg13 társaság vesz részt az ügyfelek megszerzéséért folytatott versenyben, a hazai biztosítók mellett egy román céggel is kiegészül a paletta – mondja Marosvölgyi Péter, az Aegondirekt.hu szakmai igazgatója.

A gazdasági válság nem befolyásolta negatívan a piac alakulását, az óriási verseny, az internet kínálta összehasonlíthatóság és az online kötések elterjedése pedig garantálja a tartósan alacsony árakat. „A válság hatására csökkent az új autók vásárlásának száma: a tendencia szerint a gépkocsi-tulajdonosok spórolási szándékkal elhalasztották a használtautójuk lecserélését. Ám a kötelező felelősségbiztosítást a régi járművekre is évente meg kell kötni” – mondja a szakértő.

Az árakkal kapcsolatos kalkulációk megosztják a szakértők véleményét. Akad, aki a díjak fokozatos emelkedését tartja ésszerűnek, míg mások az árversenyből kiindulva, tartósan alacsony árakat jósolnak az idei, illetve az elkövetkezendő évekre. „Ennek oka, hogy a hengerűrtartalomról a gépjármű teljesítményére való áttérés sokak számára díjváltozással jár majd. Szélsőséges esetben akár több tízezer forinttal is drágább, vagy éppen olcsóbb lehet jövőre ugyanannak az autónak a kötelező biztosítása” – magyarázza Marosvölgyi Péter.

Mindez azért, mert egészen 2011-ig a gépjárműveket, azok hengerűrtartalma alapján sorolták be különböző kategóriákba. Minél nagyobb volt a hengerűrtartalom, annál magasabb díjat kellett fizetni a kocsi tulajdonosnak. Mivel 2011-től már a gépjármű teljesítménye alapján sorolják kategóriákba az autókat, így azon kocsik esetén, amelyek teljesítménye és hengerűrtartalma szélsőségesen eltér, elképzelhetőek lesznek óriási különbségek.

 

zöldhasú
Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.