2010. október. 11. 12:05 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. október. 11. 12:20 Gazdaság

Nyakunkon a kgfb-változás, de az emberek jelentős részének fogalma sincs róla

Rövidesen beköszönt a kgfb-kampány, de tízből négy autós nem tud arról, hogy 2010-től más szabályok szerint köthetik meg kötelező gépjármű-felelősségbiztosításukat. A BellResearch a kgfb-kötési és biztosítóválasztási preferenciákat elemezte.

Az autósok 40 százaléka gyakorlatilag nem hallott a a kötelező felelősségbiztosítás megváltozott jogi feltételeiről – állapította meg a BellResearch felmérése. A kutató- és tanácsadócég a kgfb- és casco-választási preferenciákat vizsgálta egy félezer fő megkérdezésével készült telefonos interjúsorozatban, melyben olyan 18-64 év közötti lakosokat kérdezett, akik legalább egy személygépkocsinak üzembentartói.

BellResearch

A földrajzi régiók szerint számottevőek a különbségek: míg a fővárosban és környékén, valamint a Dunántúlon „csupán” 35 százalék a tájékozatlanok aránya, addig a keleti országrészben 48 százalék, vagyis majdnem minden második autós számolt be hiányos ismeretekről. A településhierarchiában is érvényesül egy trend: minél kisebb településen él a válaszadó, annál kevésbé valószínű, hogy az ismeretek birtokában lenne. Papírforma szerint alakul az iskolai végzettség szerint vizsgált összefüggés is: a diplomások között 31 százalékának nincs információja a kérdésről, a kevésbé képzettek körében ez az arány azonban már 44 százalék. A nemek szerint vizsgálat alapján a nők 43 százalékához nem jutott el a tájékoztatás, a férfiak esetében ez az arány 37 százalék. Meglepő módon az általában információéhes fiatalokban kevésbé tudatosult a kérdés, mint az érettebb korosztály esetében: a negyven év felettiek 36 százaléka, a fiatalabbaknak viszont már 45 százaléka bizonyult járatlannak a témában.

BellResearch

Az ismerethiány hátterében több tényező is állhat – értelmezi az eredményeket Harsányi Gábor, a BellResearch igazgatóhelyettese. Egyrészt az emberek feledékenysége magyarázhatja a viszonylag korlátozott ismereteket, másrészt nagyon fontos, hogy az autósok jelentős része közvetlenül nem érintett még ezekben a kérdésekben, hiszen az egyik legfontosabb változás, miszerint a szerződéskötés időpontjára módosult az átkötés lehetősége, kezdetben csak azokra lesz hatással, akik idén vásároltak autót. Harmadsorban a kommunikáció valóban nem ért célba az autóstársadalom egy részénél.

A tájékozott autósok közül tízből hatan úgy vélik, hogy jobb helyzetbe kerültek a korábbinál, mindössze 28 százalékuk gondolja, hogy nem lesz érzékelhető hatása a jogszabály-korrekciónak, amelyet elenyésző arány, csupán 6 százalék tekint negatív hozamúnak.

zöldhasú
Hirdetés