2010. március. 31. 12:15 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. március. 31. 12:02 Gazdaság

Imádjuk a csokit, de mennyit költünk rá húsvétkor?

A húsvéti édességek kiskereskedelmi forgalmának évek óta tartó növekedése megtorpant tavaly. A 2009-es ünnepi időszakban 1 százalékkal csökkent a bolti eladás, mintegy 2,7 milliárd forintra, állapította meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe. Mennyiségben, a 8 százalék csökkenés következtében a forgalom 890 tonna körül alakult.

 

hvg.hu

Legnépszerűbb évek óta a csokoládétojás és a nyúl. Utánuk értékben a más ajándékot is tartalmazó édességcsomagok következnek, a hagyományos csomagok és a csokoládéból készült kacsa, bárány és csibe.

A nugátot a tejcsokoládé mennyiségben először három éve előzte meg a húsvéti édességek bolti forgalmában, és tavaly tovább erősítette vezető pozícióját. A tejcsokoládéból készült ünnepi figurákra 61 százalék jutott a bolti eladásból tavaly, míg a nugátosokra 34 százalék. A két drágább szegmens, az étcsokoládé mutatója 4, a tej+fehéré 1 százalék.

A tejcsokoládé előretörésének fő oka, hogy az elsősorban nugátra koncentráló, kisebb gyártók egy része kevesebbet értékesített. Ugyanakkor erősödni tudott több nagy édesipari vállalat, amely elsősorban minőségi tejcsokoládékkal célozta meg a vásárlókat.

A tejcsokoládé jóval drágább, mint a nugát. A tavalyi húsvéti hónapban, áprilisban egy kilogramm tejcsokoládéból készül húsvéti figura mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 3 895 forint volt, míg nugátból csak 1 529 forint.

Az értékesítésben egyre nagyobb rész jut a főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2500 négyzetméteres csatornára. Piaci részesedése 26 százalékról 30-ra nőtt tavaly húsvétkor, az előző évi ünnepi időszakhoz képest.

Ez nyilván összefügg a kereskedelmi márkák nagyobb súlyával. Amíg 12-44 százalék jutott rájuk tavaly az ünnepi időszak hónapjaiban, addig egy évvel korábban még csak 9-17 százalék.

A bolttípusok között nagyobb lett a 200 négyzetméteres és kisebb, hagyományos üzletek részaránya is. Mindez a hipermarket rovására történt, amelynek mutatója 60-ról 53 százalékra csökkent.

Táblázatok

Húsvéti szezonális édességek értékben mért kiskereskedelmi forgalmából a figurák és ajándék csomagok piaci részesedése, százalékban

Szegmens

2006.

március-április

2007.

március-április

2008.

február-március

2009.

március-május

Tojás

38

39

40

40

Nyúl

35

35

39

39

Egyéb (kacsa, bárány, csibe)

7

7

6

6

Hagyományos csomag

9

8

6

7

Édesség csomag ajándékkal

11

11

9

8

Húsvéti szezonális édességek – mennyiségi eladásokkal súlyozott – átlagos fogyasztói árának alakulása az utóbbi évek hónapjaiban, amelyekre húsvét esett, forint/kg

Szegmens

2006 április

2007 április

2008 március

2009 április

Tej

3 324

3 400

3 719

3 895

Nugát

1 495

1 563

1 448

1 529

Ét

1 854

1 791

3 033

2 687

Tej+fehér

3 901

3 924

4 273

4 854

Húsvéti szezonális édességek mennyiségben mért kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése, százalékban

Bolttípus

2006 március-Április

2007 március-április

2008 február-március

2009 március-május

2 500 nm felett

56

56

60

53

401-2 500 nm

25

28

26

30

201-400 nm

6

5

5

5

51-200 nm

8

9

7

9

50 nm és kisebb

5

3

2

3

Forrás: Nielsen

 

zöldhasú
Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.