2009. november. 19. 13:31 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. november. 19. 13:55 Gazdaság

Robbanás előtt: két-három éven belül a mobilinternetezés tarolni fog

Októberben folytatódott a magyar mobilpiacon kisebb megszakításokkal január óta tartó ügyfélszámcsökkenés. A három szolgáltató ügyfeleinek száma októberben 88 ezerrel 11 millió 696 ezerre apadt, ami 142 ezerrel maradt el az egy évvel korábbi és mintegy 430 ezerrel a 2008 végi szinttől, közölte a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH).

Október végén a teljes ügyfélszám alapján számítva száz főre 116,7 előfizetés (hívásfogadásra alkalmas SIM-kártya) jutott, az egy hónappal korábbi 117,6 után. A mutató egy évvel korábban 117,8-on állt, majd 2008. december végére 121,8-ra, az eddigi legmagasabb értékre emelkedett.

Októberben a hívásfogadásra alkalmas SIM-kártyák alapján számítva a Vodafone piaci részesedése 21,37 százalékról 21,60 százalékra, a T-Mobilé pedig 44,19 százalékról 44,28 százalékra nőtt, míg a Pannoné 34,44 százalékról 34,12 százalékra csökkent.

A forgalmazásban részt vevők – azaz az előfizetők és az utolsó három hónapban hívást indítók vagy fogadók – száma októberben 8 ezerrel 10 millió 646 ezerre csökkent. A forgalmat generáló ügyfelek száma 2008 októberéhez képest 53 ezres növekedést, 2008 végéhez képest pedig 351 ezres csökkenést mutat.
A forgalmazásban résztvevők alapján októberben a Vodafone részesedése a szeptemberi 22,10 százalékról 22,16 százalékra, a T-Mobile részesedése pedig 44,66 százalékról 44,71 százalékra emelkedett, míg a Pannoné 33,25 százalékról 33,13százalékra csökkent.

Mobilozó Posta
Négyre bővül a mobiltelefon-szolgáltatást nyújtó társaságok száma. Az állami tulajdonú Magyar Posta Zrt. lép be az egy évtizede a T-Mobile–Pannon–Vodafone-hármas által uralt piacra. A Posta a Vodafone-nal kötött megállapodás alapján hamarosan saját márkanévvel árul a jelenleg hozzáférhetőknél egyszerűbb és olcsóbb csomagokat.
A részletek itt olvashatók.
A három mobilszolgáltató ügyfelei októberben 7 390 számot hordoztak. A Nemzeti Hírközlési Hatóság adatai szerint a 2004. május 1. óta igénybe vehető számhordozás eddig összesen 297 239 mobilszámot érintett.

A csökkenéssel kapcsolatban Beck György, a Vodafone vezérigazgatója – aki az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) alelnökeként a távközlési tagozat vezetője is egyben – a hvg.hu-nak elmondta, hogy amikor a GDP 7,2 százalékkal csökken, nem lehet ezzel teljesen ellentétes folyamatokat fenntartani egyetlen iparágban sem. Ráadásul eléggé felfújt volt a magyar mobilpiac a maga 12 millió SIM-kártyájával. A lemorzsolódás elsősorban ott következett be, ahol az egyébként is alacsony jövedelmekből ezekre a szolgáltatásokra a válság körülményei között már nem futotta, illetve sok közepes és kis vállalat volt kénytelen lemondani az előfizetéseit költségcsökkentési okok vagy rosszabb esetben csődhelyzet miatt.

A mobilinternet lenyomja a vezetékest (Oldaltörés)

A piac visszaesése egyben átrendeződést is hozott, amelyen a Vodafone nyert a leginkább, a körülményekhez legjobban alkalmazkodó árazással és csomagokkal. Ráadásul a verseny egy új terepre, a mobilinternet-piacra is kiterjedt, sőt, ott erősödött fel a leginkább. Erre utal, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Vodafone-t és a Pannont meg is bírságolta, mert a közlemény szerint „a két társaság mobilinternetes szolgáltatásait népszerűsítő reklámjaiban intenzív internetezésre biztatta a fogyasztót, majd a felhívásnak megfelelő magatartást tanúsítókat az adatforgalom lassításával szankcionálta”.

Beck György szerint az IVSZ, az NHH és a GVH folyamatosan egyeztetnek a mobilinternet-szolgáltatás feltételeiről. Az adatforgalom ugyanis korlátlan lehet, de a letöltési sebességet bizonyos adatforgalom után kénytelenek korlátozni, mert az erőforrásokat lehetőleg arányosan kell megosztaniuk az ügyfelek között. A vezérigazgató szerint külföldön ezek a hirdetések elfogadottak, például az internetes reklámjukat egy Új-Zélandi klipből adaptálták. Szerinte kissé túlszabályozott a magyar piac, amire megoldást kell találniuk.

Beck György. Az egyenlő feltételek után jön az áttörés
© Kummer János

Annál is inkább, mert a mobilinternet fejlődése hamarosan túlléphet a jelenlegi keretein. Beck György szerint, ha egyenlő feltételekkel versenyezhetnek, akkor gyorsabb áttörés következhet be, mint a hangátviteli piacon. A jelenlegi szabályozás miatt ugyanis hatalmas, milliárd forintos léptékben mérhető frekvenciadíjakat kell fizetniük, ráadásul forgalomarányosan. A vezetékes szolgáltatók ezzel szemben jelentős állami és EU-támogatást élveznek. Emellett a sokkal költségkímélőbb technológiát lehetővé tévő 900 megahertzes frekvenciát sem nyitották meg a mobilszolgáltatók előtt a mobilinternet számára. Ha megszűnnek ezek az akadályok, akkor két-három éven belül a vezetékes és mobil internetezés aránya ugyanúgy 25:75, sőt 20:80 százalékra változhat, ahogy ez a hangátviteli piacon is tapasztalható.

MZ
zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Tiszai Balázs 2024. december. 02. 15:00

Orosz olajból készült termékek az EU-ban: napokon belül lejárhat a szankció alóli felmentés, piacot veszthet a Mol

Tilos az unión belül orosz olajból finomított áruval kereskedni, kivéve, ha a Mol szlovák leánycége vagy, és Csehországnak adsz el. Ennek a felmentésnek viszont december ötödikén vége, hacsak meg nem hosszabbítják. Mennek már a tárgyalások, de már a felállás sem világos: Szlovákia és a Mol nagyon akarja az újabb egyévnyi mentességet, Csehország viszont hallgat.