2009. augusztus. 27. 13:46
MTI
Utolsó frissítés: 2009. augusztus. 27. 13:38
Gazdaság
A 40 milliárd forintos kivonás beláthatatlan károkat okozna a vasútnak
A magyar vasút területén a 2010. évi költségvetésben tervezett 40 milliárd forint nagyságú forráskivonás beláthatatlan módon, rendkívül károsan érinti az ágazatot - közölte a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés.
A vasúttársaságokat tömörítő szervezet közleménye kitér arra, hogy a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumtól (KHEM) kapott információk szerint a MÁV igénye a 2010. évi pályavasút működésére 51 milliárd forint.
A HUNGRAIL álláspontjában közölte, hogy a tervek alapján az év végén önállósodó pályavasúti társaság ennél kevesebb forrásból a szintentartó pálya-karbantartási munkákat sem tudja elvégezni, a színvonal várhatóan romlani fog, tovább csökkentve a vasút versenyképességét.
Az egyesülés emlékeztet arra, hogy az Európai Unió elvárása egy olyan pályaműködtetői közszerződés megkötése, amely legalább 3-5 éves időtartamú, kiszámítható és transzparens módon meghatározza az állam és az infrastruktúra-vasút jogait.
A jogszabályok szerint a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. 2009 novemberében hirdeti meg a 2010-2011. menetrendi évtől esedékes pályahasználati díjak mértékét. A bemutatott számok alapján - ha nem lesz költségvetési hozzájárulás - mintegy 50-70 százalékos díjemelkedés várható a pályahasználati díjban.
Ha ez a nagyságrendű díjemelés lépne életbe, az teljes egészében a személyszállító és az árufuvarozó vasutak költségeit terheli, és méginkább torz versenyhelyzetet teremtene a közúttal szemben - közölte az egyesülés álláspontját.
A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés felkéri a költségvetési tárgyalások meghatározó szereplőit, hogy vessék latba befolyásukat a megfelelő állami hozzájárulás biztosításához a következő mentetrendi időszaktól esedékes vasúti pályahasználati díjak vonatkozásában. Magyarország számára alapvető cél kell, hogy legyenek hosszú távú pályaműködtetői és személyszállítási közszolgáltatási szerződések.
A HUNGRAIL álláspontjában közölte, hogy a tervek alapján az év végén önállósodó pályavasúti társaság ennél kevesebb forrásból a szintentartó pálya-karbantartási munkákat sem tudja elvégezni, a színvonal várhatóan romlani fog, tovább csökkentve a vasút versenyképességét.
Az egyesülés emlékeztet arra, hogy az Európai Unió elvárása egy olyan pályaműködtetői közszerződés megkötése, amely legalább 3-5 éves időtartamú, kiszámítható és transzparens módon meghatározza az állam és az infrastruktúra-vasút jogait.
A jogszabályok szerint a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. 2009 novemberében hirdeti meg a 2010-2011. menetrendi évtől esedékes pályahasználati díjak mértékét. A bemutatott számok alapján - ha nem lesz költségvetési hozzájárulás - mintegy 50-70 százalékos díjemelkedés várható a pályahasználati díjban.
Ha ez a nagyságrendű díjemelés lépne életbe, az teljes egészében a személyszállító és az árufuvarozó vasutak költségeit terheli, és méginkább torz versenyhelyzetet teremtene a közúttal szemben - közölte az egyesülés álláspontját.
A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés felkéri a költségvetési tárgyalások meghatározó szereplőit, hogy vessék latba befolyásukat a megfelelő állami hozzájárulás biztosításához a következő mentetrendi időszaktól esedékes vasúti pályahasználati díjak vonatkozásában. Magyarország számára alapvető cél kell, hogy legyenek hosszú távú pályaműködtetői és személyszállítási közszolgáltatási szerződések.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.