Csoda a síneken: a MÁV-csoport eredményes pénzügyi évet zárt
A MÁV-csoport eredményes pénzügyi évet zárt 2008-ban – hangzott el a vasúttársaságok vezérigazgatóinak sajtótájékoztatóján, szerdán Budapesten.
Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy 2008-ban a társaság működési eredménye 9,3 milliárd forint, mérleg szerinti eredménye 41,6 milliárd forint volt. Az eredményességben jelentős szerepet játszott a MÁV Cargo értékesítéséből befolyt 97,5 milliárd forint egyszeri bevétel.
Kozák Tamás, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója közölte, hogy vállalat alaptevékenységéből származó eredménye 352 millió forint volt 2008-ban, mérleg szerinti eredménye 57 millió forint.
Bihari Lajos, a MÁV-Trakció Zrt. vezérigazgató-helyettesének beszámolója szerint a vontatással foglalkozó társaság mintegy 1 milliárd forint üzleti, és 180 millió forint mérleg szerinti eredményt könyvelt el tavaly.
Zaránd György, a MÁV-Gépészet Zrt. vezérigazgatója közölte, hogy a vállalat 178 millió forint mérleg szerinti eredményt ért el 39,2 milliárd forint nettó értékesítési árbevétel mellett.
Heinczinger István szólt arról, hogy a tavaly kezdődött pénzpiaci válság miatt a tervezett kötvénykibocsátás és az ingatlanalap létrehozása elmaradt. Ez utóbbi 130 milliárd forint beruházási forrás elmaradásával járt.
A 2008-2010. évi hatékonyságjavító intézkedések eredményeként csoportszinten 5,2 milliárd forint, a MÁV Zrt.-nél 3,6 milliárd forint megtakarítást értek el a költségekben 2008-ban.
A MÁV Zrt. vezérigazgatója vitatta a Reformszövetség javaslatát, amely szerint a jelenlegi szolgáltatási színvonal megtartása mellett 85 milliárd forintot lehetne elvonni a MÁV-tól. Az európai vasúttársaságok adataival bizonyította, hogy a MÁV alulfinanszírozott. Példaként említette, hogy az osztrák vasút 2004-2007. között évi 1,6 milliárd euró támogatást kapott feladatai elvégzéséhez.
Kozák Tamás, a MÁV-Start vezérigazgatója a 2008. évet értékelve elmondta, hogy bár pénzügyileg sikeresen zárták az évet, de nem tudták megállítani az utasszám csökkenését. Tavaly a MÁV-Start Zrt. 140 millió utas vitt el, mintegy 4 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban, és megközelítően 3 millió utas maradt el a múlt évi vasutassztrájkok miatt. Számításuk szerint 100 utasból egynegyedük díjmentesen veszi igénybe a szolgáltatást.
A MÁV-Start Zrt. tavalyi költsége 221,4 milliárd forint volt, ennek 80 százaléka az alaptevékenységhez köthető kiadás. A társaság 80 milliárd forintot az infrastruktúra használatáért, 60 milliárd forintot a vonatatásért, 20 milliárd forintot a járművek karbantartásáért fizetett ki. Az állami költségtérítés 156,8 milliárd forintot tett ki.
Zaránd György elmondta, hogy a MÁV Északi Járműjavítót 2010. végén bezárják, a tevékenységet a szolnoki járműjavítóba helyezik át.
Heinczinger István közölte, hogy május 26-áig készítik el a miniszter kérésére javaslataikat a MÁV-társaságok működéséről. Ugyancsak kérdésre válaszolva úgy vélekedett, hogy a vasúti közlekedéshez köthető szociálpolitikai kedvezményt nem a vasúttársaságon, hanem más csatornán keresztül kellene eljuttatni az érintettekhez. A vezérigazgató ismertette, hogy a jelenlegi szolgáltatási színvonal megtartása mellett a hatékonyságjavító programban 9 milliárd forint megtakarítást lehetne elérni, ezen már dolgoznak.
A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a MÁV-START 2009-ben a költségvetés szerint 163 milliárd forint költségtérítést kapna a közszolgáltatási feladatainak ellátásához, de az ez évi közszolgáltatási szerződés még nincs aláírva.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.