2009. március. 25. 18:30 MTI Utolsó frissítés: 2009. március. 25. 18:32 Gazdaság

Pozitívan értékelte a magyar hírközlési piacot az EB

Pozitívan értékelte a magyar hírközlési piacot az Európai Bizottság, az Európai Unió egyes tagállamainak hírközlési piacait vizsgáló éves jelentésében - közölte a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH).

A Bizottság a mobil-szélessávú szolgáltatások, az internet-alapú televíziózás (IPTV), a triple play - telefon, internet, televízió - csomagok terjedése, valamint a mobilpenetráció folyamatos növekedése, és a fogyasztók védelmének határozott erősödése miatt értékelte úgy, hogy jelentősen fejlődött a magyar hírközlési piac az elmúlt évben.

A mobilpiacot illetően az idén 14. alkalommal közzétett jelentés rámutatott: 2008-ban folytatódott az előfizetők számának növekedése, a penetráció jelentősen, több mint 10 százalékponttal nőtt. További pozitív tendencia, hogy az ügyfélszámon belül 39 százalékra emelkedett az előfizetéses díjcsomagok aránya.

A szélessávú szolgáltatások kapcsán a jelentés megállapította, hogy a 2008. júliusi adatok szerint a Európai Unió 27 tagállamának átlagában 100 főre 21,7, míg Magyarországon 15,7 vezetékes szélessávú előfizetés jutott. Ugyanakkor 2007-hez hasonlóan 2008 első felében is az EU 27-ek 7,8 százalékos növekedési ütemét meghaladó mértékben, 10,4 százalékkal nőtt a vezetékes szélessávú vonalak száma Magyarországon. A kábel- és ADSL-szolgáltatók egyaránt kínáltak triple play csomagokat, és bár még nem terjedt el jelentős mértékben, megjelent a piacon az internet-alapú televíziózás, az IPTV szolgáltatás is, ami 2008 első félévének végén már a lakosság 0,15 százalékát elérte.

Az Európai Bizottság a magyar hírközlési szektor egyik legfontosabb fejleményeként értékelte a mobil-szélessávú szolgáltatások térnyerését, miután a mobil-szélessávú előfizetések száma egy év alatt több mint kétszeresére nőtt.

Szintén pozitívan értékelte a Bizottság, hogy a digitális átállásról szóló törvény 2007-es elfogadását követően az NHH 2008 márciusában kiírta a vonatkozó frekvenciákra szóló pályázatokat, majd szeptemberben kihirdette az eredményt, és 2008 végére elindult Magyarországon a földfelszíni digitális televíziózás és a mobil-televíziózás is.

A vezetékestelefon-szolgáltatások területén a jelentés 2007-hez hasonlóan ismételten a penetráció és a forgalom csökkenéséről számolt be. Megállapította, hogy 2008-ban mind nagykereskedelmi, mind kiskereskedelmi szinten ténylegesen is hozzáférhetővé vált a telefon-előfizetés nélküli csupasz DSL-szolgáltatás, és előrelépésként értékelte, hogy az országos és a vidéki DSL-lefedettség aránya közötti különbség 2008-ban tovább csökkent.

zöldhasú
Hirdetés