2009. március. 19. 23:54 MTI Utolsó frissítés: 2009. március. 20. 10:42 Gazdaság

Nem viccelt az amerikai kormány: 90 százalékos adó az AIG-bónuszokra

A washingtoni kongresszus alsóháza csütörtökön törvényjavaslatot fogadott el arról, hogy 90 százalékos adó kivetésével az állam visszakapja az AIG biztosítónál kifizetett, összesen 165 millió dollárnyi vezetői jutalmak nagy részét.

A képviselőház a közvélemény és a politikusok felháborodása után szokatlan gyorsasággal, néhány nap alatt döntött a javaslatról, amelyet 328-93 arányú szavazással fogadott el a testület. A javaslatra 243 demokrata és 85 republikánus képviselő szavazott igennel.

A 90 százalékos adó a 250 ezer dollárnál nagyobb jutalmakat sújtaná és nemcsak az AIG esetében, hanem minden olyan vállalatnál, amelyik legalább 5 milliárd dolláros szövetségi segélyt kapott az életben maradáshoz. A szenátusban - amely várhatóan a jövő héten határoz az ügyben - hasonló javaslat van napirenden.

Edward Liddy, az óriásbiztosító vezérigazgatója előző nap közölte, hogy az AIG vezetői már elkezdték visszafizetni a vitatott jutalmakat.

Edward Liddy a washingtoni meghallgatása előtt.
© MTI
Liddy tavaly szeptemberben vette át a cég elnök-vezérigazgatói posztját, amikor az összeomlás szélére került biztosító megkapta az első szövetségi tőkeinjekciót. Az AIG életben tartásához azóta újabb tőkepótlásra volt szükség, Washington összesen csaknem 180 milliárd dollár segélyt utalt ki.

A közvélemény és a politikusok felháborodását váltotta ki, amikor a hétvégén kiderült, hogy az állami segélyből, lényegében az adófizetők pénzéből életben tartott vállalat 165 millió dollárt jutalmat fizetett ki márciusban vezetőinek, 73-an egymillió dollárt vagy annál nagyobb prémiumot vettek fel. Barack Obama elnök közölte, hogy őt is felháborította az AIG-jutalmak ügye. Leszögezte, hogy kormányának megvannak az eszközei a visszaélések megelőzésére, és hivatala külön hatóságot létesít az ilyen ügyek megoldására.
zöldhasú
Hirdetés
Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.