2009. február. 19. 11:28 MTI Utolsó frissítés: 2009. február. 19. 11:48 Gazdaság

Csak a csődvédelem mentheti meg a GM-et és a Chryslert?

Már csak a csődeljárás keretében történő átszervezés mentheti meg Wall Street-i elemzők szerint a két nagy detroiti autógyárat, a fizetésképtelenség szélén tántorgó General Motors (GM) éa a Chrysler vállalatot.

David Leiker, a Robert W. Baird tanácsadó cég elemzője szerdán azt mondta: a csődvédelem - bár rövid távon fájdalmas - a legjobb lehetőség arra, hogy a két óriást átalakítsák, "a kihívások túl bonyolultak ahhoz, hogy csődeljárás nélkül meg lehessen birkózni velük".

A GM előző nap 16,6 milliárd, a Chrysler pedig 5 milliárd dollár kormányzati támogatásért folyamodott a benyújtott drasztikus átszervezési tervek megvalósításához. A két cég korábban 17,4 milliárd dollár hitelt kapott. A GM közölte, hogy újabb segély nélkül már márciusban fizetésképtelenné válhat, a Chrysler pedig azt tudatta, hogy újabb hitelek hiányában csődvédelmet kell kérnie. A detroiti hármak közül a Fordnak nincs szüksége állami segélyre.

A szerdai USA Today szerint Washingtonnak, mielőtt határoz az adófizetők pénzének felhasználásáról, el kell döntenie, hogy érdemes-e további állami támogatást nyújtani az autóiparnak? El kell dönteni, a kormány abban segítse az autógyárakat, hogy elkerüljék a csődöt, vagy hogy csődvédelem keretében alakuljanak át? Mindhárom céget egyenlő módon kezeljék, vagy a leggyengébbet hagyják veszni? Reálisak-e a GM és a Chrysler által benyújtott költségcsökkentő és hatékonyságfokozó elképzelések?

A Wall Street-i elemzőkkel szemben az autógyártók kézzel-lábbal tiltakoznak a csődeljárás ellen. A vállalatok vezetése szerint a kormányzati támogatás melletti átalakulás kevésbé költséges, mint a kockázatos csődeljárás, amely Rick Wagoner GM-elnök szerint csak a legutolsó eszköz lehet.

A GM és a Chrysler is bejelentette, hogy több márkát és több ezer munkahelyet szüntetnének meg. A GM - amely december óta 13,4 milliárd dollár szövetségi hitelt kapott - 47 ezerrel csökkentené az alkalmazottak számát és bezárna 14 üzemet, az első negyedévben eladná vagy bezárná a Hummert. A 4 milliárd központi kölcsöntámogatást kapott Chrysler 3 ezer embert bocsátana el, és több modell gyártását leállítaná.

Az Opel biztonságban van?

Észak-Rajna-Vesztfália miniszterelnöke, miután Detroitban megbeszéléseket folytatott a súlyos pénzügyi gondokkal küszködő anyavállalat elnökével bejelentette, hogy az amerikai General Motorsnak nincsenek konkrét tervei európai Opel-gyárak bezárására. Mindazonáltal Jürgen Rüttgers jelezte, hogy a gazdasági válság miatt terveket kell kidolgozni a jövőre nézve Európában és Amerikában egyaránt.

Korábban olyan hírek terjedtek el, hogy a General Motors takarékossági okokból mindenekelőtt a bochumi, valamint az antwerpeni gyár bezárását tervezi, az eisenachit pedig el kívánja adni, és a svéd Saab leányvállalatra is bezárás vagy eladás várhat.

A General Motorsnál előzőleg azt mondták, hogy a költségek radikális csökkentése után az európai érdekeltségek - Opel, Saab és a brit Vauxhall - legkorábban 2011-ben fognak tudni profitot termelni.

A német kormány késznek mutatkozik az Opel megsegítésére, de ehhez világos üzleti terveket vár a vállalattól. Rüttgers szerint a támogatás odaítélésének egyik feltétele, hogy a csoport megtartsa négy németországi gyárát.
zöldhasú
Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.