Ausztria rosszul jár a MÁV Cargóval?
Ma kerül pont a Rail Cargo-Máv Cargo üzletre, a bécsi Wirtschaftsblatt szerint azonban az osztrákoknak nincs oka örülni, az eredetileg kítűnőnek látszó üzlet mára alaposan megtépázódott.
Az osztrák vasutak 100 százalékos tulajdonában lévő RCA (Rail Cargo Austria) 102,5 milliárd forintért jut a magyar vasúti teherszállító céghez, ez az összeg mai árfolyamon 391 millió euró, ám az átvételkor megszabott kurzus szerint 402 millió.
Az árfolyamveszteségektől eltekintve is ráfizet Ausztria, az eredetileg társfinanszírozónak gondolt GySEV-et ugyanis a brüsszeli versenyvédők kizárták a vásárlásból, pontosabban fenntartásaikat hangoztatták, s ezért a regionális vasúttársaság visszahúzódott az üzlettől. Ettől azonban az eredetileg a GySEV által kifizetendő 60 millió eurós vételi összeg marad, ráadásul az RCA-nak maradéktalanul ki kell szállnia a GySEV-ből.
De a gondoknak még ezzel sincs vége. Egy Wirtschaftblatt által név nélkül megszólaltatott szakember szerint a MÁV Cargo ma 15 ezer rozsdás vagonból áll, a vételi ár megtérüléséhez a lap szerint a 2008-ban várható nyereség ötvenszeresére lenne szükség. A jövő évben azonban már gyengülni fog a MÁV Cargo haszna, a Suzuki, a Michelin, a Strabag, a cég fő megrendelői máris elbocsátásokat jelentettek. Az egyik legnagyobb ügyfél, az Audi, amely hetente 17 vonatpárt működtet Ingolstadt és Győr között, december közepétől egy hónapos leállást hírdetett. A MÁV Cargo tavaly 44,5 millió tonnányi árut szállított, kétharmada a recesszió sújtotta ágazatokból (építőipiar, nyersanyagipar, könnyűipar, autóipar) származott.
Földvári Zsuzsa / Bécs
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.