2008. január. 07. 15:26 MTI/hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. január. 07. 14:57 Gazdaság

Csehországban az idén indul az utolsó nagy privatizációs hullám

Még több mint 1000 milliárd koronás bevételre – nagyjából az éves cseh költségvetésnek megfelelő összeg – tehet szert a prágai államkassza, ha a kormány eladja a kezében lévő maradék nagy állami vállalatokat – vélik cseh gazdaságelemzők.

Egy korsó Budweiser. Privatizációs tárgy
© vitejte.cz
Vezető cseh politikusok nyilatkozatai és a médiában megjelent anyagok szerint a kormányzat a következő néhány éves időszakban várhatóan eladja a prágai Ruzyne repülőteret üzemeltető Letiste Praha céget, a Cseh Légitársaságot (CSA), a cseh vasút árufuvarozó cégét, a Ceské Dráhy Cargót, a Cseh Postát, a Cseh Energetikai Műveket (CEZ), valamint a Budejovicky Budvar sörgyárat. Magánkézbe kerül a csehországi állami erdőket gondozó Lesy CR társaság és néhány más cég is.

Mirek Topolánek jobbközép kormánya már az ősszel döntést hozott arról, hogy a Letiste Praha céget állami részvénytársasággá alakítja át, ami a tervezett privatizáció első lépése. Ales Rebícek, közlekedési miniszter szerint valószínű, hogy a céget még az idei év végén eladják. A Hospodárské Noviny című mértékadó gazdasági és politikai lap szerint a prágai repülőtér iránt több tucatnyi cég érdeklődik, s köztük van a párizsi, frankfurti illetve a bécsi repülőtér üzemeltetője is. A becsült bevétel mintegy 70 milliárd korona.

Szintén az idén kerül eladásra a Skodaexport, volt külkereskedelmi vállalat, folyamatban van a CEZ 7 százalékos részvénycsomagjának az eladása is. Az állam részesedése a CEZ-ben 67,8 százalék. A részvénycsomag eladásából a Topolánek kormány legalább 30 milliárd koronát akar szerezni, amelyet elsősorban a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére szeretnének felhasználni. Topolánek a napokban azonban azt nyilatkozta: valószínű, hogy nem kell eladni az egész hét százalékot ahhoz, hogy bejöjjön a szükséges összeg.

Rebícek szerint a Ruzyne eladása után a cseh légitársaság eladása következne. A prágai repülőtér CSA tulajdonában lévő cargo részét már korábban eladták. Magát a légitársaságot 5 milliárd koronára becsülik.

A cseh vasút cargo részlege 49 százalékának az eladásáról már szintén van előzetes kormánydöntés. A várható bevétel 12 milliárd korona. A kormány az idén valószínűleg pontosítja döntését arról, hogy milyen módon adja el a vasút eme részlegét. Terv készült a cseh és a szlovák vasút cargo részlegének az egyesítéséről is. A végleges lépést a szlovák oldal akadályozza, mert a Vladimír Meciar vezette politikai csoport ellenzi a két cég egyesítését.

A cseh posta átalakítása ugyancsak az idei év egyik feladata. Ivan Langer belügyminiszter azonban karácsony előtt bejelentette, hogy a magánkézbe adás beindítása, tehát a Ceská Posta részvénytársasággá alakítása, mintegy fél évet késni fog. A kormány ugyanis szeretné "feljavítani" a postát, hatékonyabbá tenni a munkáját, hogy többet tudjon kérni érte. A tervekből az is kitűnik, hogy a cseh posta külföldre is ki akarja terjeszteni a tevékenységét.

Maga a posta viszont azzal akarja jobb helyzetbe hozni magát, hogy január elsejétől mintegy 10-15 százalékkal megdrágította szolgáltatásait.

A legnagyobb közép-európai áramszolgáltató cégnek számító CEZ magánosításáról már évek óta folyik a vita. Alapvetően két koncepció ütközik: az egyik szerint a gigantikus energetikai céget egy az egyben kellene eladni, míg a másik koncepció szerint darabokban. A kormány erről az idén részletesen tárgyalni fog, s nem valószínű, hogy végleges döntés születne. A CEZ értékét 350 milliárd koronára tartják a piaci szakértők.

Hasonlóan nagyon érzékeny a Budejovicky Budvar világhírű sörgyár eladása is. A kormány a közeli hetekben választ ki egy tanácsadó céget, amely a sörgyár állami részvénytársasággá való átalakítását fogja kezelni. A sörgyár legértékesebb része a gyár neve, a márka, amelyet legalább 30 milliárd koronára becsülnek. A Budvar a márkahasználatról már évtizedek óta vitát folytat az amerikai Anheuser-Busch konszernnel, amely magának követeli ezt a nevet. Jelenleg mintegy 80 per van folyamatban, s az utóbbi években a Budvar egyre többet nyert meg közülük.

A Lesy Ceské Republiky állami erdőtársaság esetleges magánkézbe adásáról első ízben karácsony előtt Petr Gandalovic, a mezőgazdasági tárca vezetője beszélt. A vita ebben az esetben arról folyik, hogy a mintegy 750 milliárd koronára becsült gigantikus cég mekkora hányadát adják el és hogyan. A vélemények megoszlanak.

Politikai szempontból fontos, hogy a nagy állami cégek eladását határozottan és egyértelműen csak az ellenzéki Cseh- és Morvaország Kommunista Pártja ellenzi. A Cseh Szociáldemokrata Párt a megfontolt privatizáció híve, s néhány helyen meghagyná az állam részleges befolyását is. A kormányzó Polgári Demokratikus Párt pedig mindent magánkézbe adna idővel, mert azt állítja, hogy az állam rossz gazda.

A kormány azt is mérlegeli, hogy eladná a Skodaexport külkereskedelmi céget, vagy a neves Thermal luxusszállót Karlovy Varyban. Ez utóbbi értéke 100-150 milliárd korona között van - mondta a közelmúltban Ivan Fuksa, a cseh pénzügyminiszter első helyettese.

A nagy állami cégek, amelyek magánkézbe adása előkészületben vagy tervben van: Letiste Praha 70 milliárd korona várható bevétel, Ceské Aerolinie 5 milliárd korona, Ceské Dráhy Cargo 12 milliárd korona, Ceská Posta 15 milliárd korona, CEZ 350 milliárd korona, Budejovicky Budvar 30 milliárd korona, Lesy CR 750 milliárd korona.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Serdült Viktória 2024. november. 28. 10:09

Felesleges kényeskedni a függetlenség miatt – a bírókat képviselő OBT elnöke a kormány alkujáról

Két lehetőség volt: vagy nincs pénz, vagy pedig van, de akkor alá kell írni a papírt – így magyarázta a HVG információi szerint egy belső értekezleten Szabó Péter, az Országos Bírói Tanács elnöke, miért ment bele a kormány diktálta megállapodásba. Beszédének több forrásból hozzánk eljutott átirata szerint azt mondta, felesleges kényeskedni a bírói függetlenség miatt.