Kartellező cseh sztrádaépítők?
Nincs kizárva, hogy a cseh autópályák magas építési költségeit az építővállalatok kartell-megállapodásai okozzák – írta az Aktuálne.cz vezető cseh internetes hírportál a Mott MacDonald tanácsadó cég eddig nyilvánosságra nem hozott elemzésére hivatkozva.
Az elemzést a cég a cseh állami közlekedési infrastrukturális alap megrendelésére készítette. Az építő cégek az állítást egybehangzóan tagadják és visszautasították. „Az OECD kimutatásaiból kitűnik, hogy a kartell-megállapodások 30–50 százalékkal növelik az építési költségeket. Sajnos elképzelhető, hogy hasonló a helyzet nálunk (Csehországban) is, vagy legalábbis volt az utóbbi években” – áll az eddig nem nyilvános jelentésben, amelyből az Aktuálne.cz idéz. „Máskülönben nehéz megérteni azt a tapasztalatot, hogy 2002-től napjainkig a Cseh Köztársaságban egy kilométernyi autópálya ára 183 millió koronáról 500 millióra nőtt, tehát 2,7-szeresére emelkedett” – áll a dokumentumban.
Teljesen értelmetlen állítás, hiszen minden versenypályázaton nagy a konkurencia – reagált az esetleges kartellvádra Frantisek Polák, a Metrostav szóvivője. – Ez butaság és bizonyíthatatlan. A pályázatokon minden esetben külföldi cégek is részt vesznek, és ezért nem is tudom, mit jelentene ebben az esetben a kartell. A piac teljesen nyitott – tette hozzá Polák.
– Ma már elegendő tanulmány áll a rendelkezésünkre arról, hogy a cseh autópályák építési költségei összhangban vannak más európai államok hasonló költségeivel – jelentette ki a tanulmányra reagálva Jan Horení, a cseh autópálya igazgatóság szóvivője. Szerinte ezek a tanulmányok mutatják, hogy nem lehet szó kartellről Csehországban. Emlékeztetett: a közlekedési tárca októberben megszüntette az együttműködést a Mott MacDonald tanácsadó céggel, mert felmerült az a gyanú, hogy a cégtől bizalmas információk szivárogtak ki. A Mott MacDonald az állami-magán partnerségek (PPP) kérdésében volt a minisztérium fő tanácsadója.
A cseh autópálya igazgatóság egy szeptemberben nyilvánosságra hozott összehasonlító tanulmányából kitűnik, hogy egy kilométernyi autópálya 17 százalékkal olcsóbb Csehországban, mint Ausztriában, de 20 százalékkal drágább, mint Szlovéniában. A nagy autópálya-hidak építése Csehországban 14 százalékkal olcsóbb, mint Németországban, míg egy kilométernyi alagút 27 százalékkal drágább, mint a német szomszédnál. A cseh autópálya igazgatóság szerint azonban minden árelemzéssel és az összehasonlításokkal nagyon óvatosan kell bánni.
Csehországban jelenleg mintegy 1000 kilométer autópálya és gyorsforgalmi út van. 2017-ig ezek hossza 2000 kilométerre nő, tehát megkétszereződik. Sík vidékeken egy kilométer autópálya jelenleg átlagban 200 millió koronába, míg a hegyvidékeken, ahol hidakra és alagutakra van szükség, akár egymilliárd koronába is kerül Csehországban.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.