2007. november. 15. 13:44 MTI Utolsó frissítés: 2007. november. 15. 13:26 Gazdaság

Nielsen: tovább terjeszkednek a hipermarketek

Magyarországon november első hetéig 11 új hipermarket egység nyílt a legnagyobb eladóterű üzletekből, ezzel a hipermarketek száma elérte a 115-öt – közölte a Nielsen piackutató vállalat csütörtökön. A Nielsen közleménye szerint tavaly egész évben 17-tel, tavalyelőtt pedig 15-tel bővült a hálózat.

Az expanzió eredményeként a hipermarketek növelték amúgy is magas piaci részesedésüket a háztartási vegyiáruk kiskereskedelmi forgalmából, és az élelmiszereknél is javítottak pozíciójukon, a Nielsen Kiskereskedelmi Indexének legfrissebb adatai szerint.

A hipermarket fontosságát mutatja, hogy az élelmiszer-kiskereskedelemben a háztartási vegyiáruk eladásánál 100 forintból 39, élelmiszernél pedig 30 forint az Auchan, Cora, Interspar vagy Tesco pénztárába került. Ezt mutatják a Nielsen által mért 60 vegyiáru kategória idei első nyolc, illetve 90 élelmiszer kategória első kilenc havi számai.

A közlemény szerint a háztartási vegyiárunál a bolttípus kedvező helyzetének egyik oka, hogy a mosó-, tisztító- és testápoló szerek beszerzését a háztartások tervszerűbben végzik, így inkább a nagybevásárlások alkalmára időzítik, mint az élelmiszerekét.

Ugyanakkor a frissen, akár naponta szükséges élelmiszerek vásárlásánál komoly konkurenciát jelentenek a lakóhely közeli boltok. A hazai tulajdonban lévő láncok élelmiszernél elért erős pozíciója mellett nő a diszkontok és a szupermarketek piaci részesedése.

A Nielsen szerint megállapítható ugyanakkor, hogy az ezredforduló éveinek gyorsabb üteméhez képest mérsékeltebben terjeszkedik a legnagyobb eladóterű bolttípus. Amíg a hazai hipermarketek átlagos területe 7199 négyzetméter volt tavaly, addig ez év július végén már csak 5557 négyzetméter. A hálózatának fejlesztésében élen járó Tesco ugyanis több, viszonylag kis, 3000 négyzetméter közötti egységet nyitott. A legkisebb magyarországi hipermarket 2937, míg a legnagyobb 19600 négyzetméteres.

A tíz legnagyobb forgalmú kategória – értékben mért – piaci részesedése a hiperekben 31 és 46 százalék között mozog. Átlag feletti részarányt értek el a lista első hat helyén álló mosószernél, toalett papírnál, nadrágpelenkánál, dezodornál, öblítőnél és tusfürdőnél.

Hipermarketben az értékben mért forgalom legnagyobb arányú növekedését egyik évről a másikra, a borotva érte el. De jelentős mértékű emelkedést regisztráltak a mosogatószernél, ablaktisztítónál és kéztisztítónál is.

A csatorna átlagos piaci részesedését a tíz legnagyobb forgalmú élelmiszer közül meghaladja hipermarketben a húskészítmény, sajt és ásványvíz mutatója.

zöldhasú
Hirdetés