Bokros és Simor: Reformok, vigyázz! Visszarendeződés!
Bokros Lajos volt pénzügyminiszter és Simor András jegybankelnök is a visszarendeződés veszélyére figyelmeztettek a Hungarian Business Leaders Forum (HBLF) és az ICEG European Center által szervezett hatodik pénzügyi konferencián, amelynek két nagy vitatémája az egészségügyi reform eredményessége és a költségvetési hivatal felállításának szükségessége volt.
Vagyonosodási vizsgálat politikusoknál? |
Draskovics Tibor szigorúbban ellenőrizné az országgyűlési képviselők és a vezető köztisztviselők vagyonnyilatkozatát. A részleteket itt olvashatja el ! |
A miniszter hangsúlyozta, hogy a konvergenciaprogramban megjelölt hiánycsökkentés mértékét – a 6,8 százalékról 4,3 százalékra mérséklődő hiányt – is tudja tartani a kormány.
Az eddigi reformjellegű intézkedések közül Veres a leglényegesebbnek azt tartotta, hogy sikerült megakadályozni a gyógyszerkassza hiányának elszaladásának. A pénzügyi tárca irányítója szerint az idén a meghozott intézkedéseknek köszönhetően a gyógyszertámogatásra szánt keret is a tervezett 300 milliárd forintos szint alatt marad.
Molnár Lajos és Bokros Lajos © Stiller Ákos |
A Horn-kormány volt pénzügyminisztere szerint az érdemi reformoknál nem lehet megkerülni a magántulajdonban lévő, kötelező egészségbiztosítási pénztárak megalapítását. Véleménye szerint több valódi biztosítóra volna szükség, mert csak ez a rendszer tudná kikényszeríteni a versenyt és a szolgáltatások minőségének emelését.
A CEU vezérigazgatója úgy véli, hogy a jelenlegi költségvetési állapotok alapján számolva minden18 éven felüli magyar állampolgárnak – kivétel nélkül – minimum tízezer forintos havidíjat, e felett pedig 10 százalékos jövedelemarányos járulékot kellene befizetnie. A biztosítók az ellátottak után korrigált fejkvótát kapnának, költségvetési támogatásban viszont kizárólag a valóban rászoruló családok részesülnének.
Egy érdemi reform fent említett elemei nélkül nem javul az egészségügyi ellátás minősége, nem lesz egyenlő a hozzáférés, nem nő a költséghatékonyság, nem csökken a társadalom kiszolgáltatottsága, nem szorul vissza a hálapénz – amelyet az elmondása szerint mindig korrupciónak tartott – és nem lesz európai felzárkózás – hangsúlyozta Bokros Lajos.
A volt pénzügyminiszter az egészségügyi reform eddigi lépéseiről elismeréssel nyilatkozott, ugyanakkor aggodalmát fejezte ki, mert úgy lehet érzékelni, mintha az egészségügyi reform a kitörési pont előtt megállt volna. Ennek okai között említette, a miniszterváltást, a már hónapok óta húzódó politikai megegyezés hiányát a biztosítási reform lényegi elemeiről, és a bizonytalan befektetői kilátásokat, a kockázatok felmérhetetlenségét. A volt pénzügyminiszter azt is aggasztónak tartja, hogy vészesen közeledik a politikai ciklus félideje, ami a nagy ívű politikai döntések meghozatalát jelentősen lekorlátozza.
Az egészségügyi reformról szóló panelbeszélgetésen Molnár Lajos volt egészségügyi miniszter a reform eddigi legfontosabb eredményének – Veres János véleményével szemben – a gyógyszerkassza megfogása helyett azt tartotta, hogy utolértük az európai trendeket. Ezzel elsősorban a lakossági hozzájárulások bevezetésére utalt. Az elért eredmények között szintén nagyon fontosnak tartotta a felügyelet létrejöttét, amely a biztosított érdekében azonnal intézkedni tud.
Ezzel szemben viszont – visszatekintve – az egészségügyi reform legnagyobb hibájának azt tekinti, hogy az intézkedéssorozatot nem a biztosítási rendszer megváltoztatásával kezdték. Véleménye szerint csak ezután kellett volna az ellátórendszer kapacitásait törvényi úton módosítani. Molnár Lajos megjegyezte, mindez annak ellenére történt így, hogy a biztosítási reform szövegtervezete már 2006 nyarán benyújtható lett volna. Ennek elmulasztásának isszuk most a levét, veszélyeztetve ezzel az eddig elért eredményeket – fogalmazott a volt tárcavezető.
Sem Molnár Lajos, sem pedig Horváth Ágnes nem értett egyet Veres János véleményével, hogy az egészségügyi kiadások a GDP arányában csak enyhe ütemben növekedhetnek középtávon. Horváth Ágnes előrejelzésekre hivatkozva rámutatott, hogy 2025-2030 körül a GDP 20-25 százalékát kellene kifizetni egészségügyi kiadásokra a jelenleg 7-8 százalék helyett csak azért, hogy a jelenlegi kereteket és színvonalat tartani akarjuk. Ezért lenne szükség az öngondoskodás erősítésére.
Az HBLF-ICEG konferencia egészségügyi reform melletti másik fő vitatémája a költségvetési szabályozások voltak. Veres János pénzügyminiszter nyitóbeszédében az új, szigorúbb szabályozások három fő elemeként a fenntartható adósságszint meghatározását, az önkormányzatok adósságának szabályozását és a középtávú kiadási plafonok rögzítését említette. Az Országgyűlés költségvetési hivatalának létrehozása intézményi biztosíték lehet, de nem ezen van a hangsúly – mondta Veres János. Az elsődleges cél az lenne, hogy az Alkotmánynak legyen egy új, a közpénzügyek alkotmányos szabályozására vonatkozó fejezete.
Járai Zsigmond volt jegybank-elnök, az Orbán-kormány volt pénzügyminisztere – aki egyébként igen éles hangon bírálta a jelenlegi reformlépéseket – szükségtelennek tartja egy újabb "sóhivatal" létrehozását. Egy rendes törvényre lenne szükség, amit be kell tartani – vélekedett. Járay Zsigmond szerint egy ilyen hivatalnál sokkal többre lenne szükség: rendes reformokra, korrupcióellenes programra, bürokráciacsökkentésre, az adók GDP 30 százaléka körüli szintre és az állami kiadások GDP 40 százalékára való lecsökkentésére, közben pedig a jövő generációval foglalkozó, a népesség egészségügyi állapotát javító egészségügyi reformra, az egészségügyi kiadások GDP arányos csökkentése helyett. Addig gazdasági növekedésről vagy felzárkózásról álmodozni nem lehet, míg minden szinten vissza nem szorítják a korrupciót – hangsúlyozta a volt jegybank elnök.
Kupa Mihály © Stiller Ákos |
Kupa Mihály emellett megjegyezte, hogy a jelenleginél jóval több pénzt kellene fordítania az országnak a kutatás-fejlesztésre, hogy a versenyképességünk szinten maradjon, vagy javuljon. A volt pénzügyminiszter a beruházási aktivitás élénkítéséhez ezek mellett fontosnak tartja a gazdálkodási környezet kiszámíthatóságának fokozását, a szabályozó rendszer egyszerűsítését (pl. EU-pályázati mechanizmus egyszerűsítése), illetve a közbeszerzési törvény módosításának minél hamarabbi elfogadását.
"Ha egy nagyon fegyelmezett ország lennénk, akkor erre (a hivatalra) valóban nem lenne szükség" – reagált a felvetésekre Draskovics Tibor, a kormányzati igazgatás összehangolásáért felelős tárca nélküli miniszter. Felhívta a figyelmet, hogy a kormány éppen amiatt szeretné kétharmaddal elfogadtatni a fegyelmezett költségvetési gazdálkodást lehetővé tevő törvényt és a hivatal felállítását, hogy a korlátozó tényezők tartósak lehessenek, és ne folytatódjon a választási ciklusokhoz igazodó költségvetési kiadásmegugrás.
Kovács Árpád, Gáspár Pál, Czakó Borbála, Szapáry György, Hamecz István © Stiller Ákos |
Szapáry György, a Magyar Nemzeti Bank volt alelnöke egyetértett a jelenleginél szigorúbb költségvetési tervezési rendszert felállításával, hiszen Magyarországon is – más országokhoz hasonlóan – nagy a hajlam a túlköltekezésre, különösen a választási években. Ha azonban ez a folyamat dekonjunktúrába fordul, akkor már nehéz a költségvetési kiadásokat lefaragni, ezáltal nagy mértékben megugorhat az államháztartás hiánya.
A volt jegybanki alelnök ennek ellenére a költségvetési hivatal tervezett felállítása helyett egy 5-7 főből álló költségvetési tanács életre hívását szorgalmazná. Ennek tagjai köztiszteletben álló, a pénzügyek, illetve az állami gazdálkodás területén nagy szakértelemmel bíró politikailag független szakemberek lehetnének, és a költségvetési tanács munkáját egy szűk szakértői gárda segíthetné. Szapáry György elképzelései alapján a tanács tagjait 6-8 évre választanák, és a tagok megbízatását nem lehetne megújítani. A költségvetési tanácsnak, mint testületnek csak "felügyeleti" jogosítványai lehetnének. (Az ÁSZ elnöke szintén egy ilyen tanács létrehozását tartaná szerencsésnek.)
Hamecz István, az OTP Alapkezelő elnök-vezérigazgatója, az MNB korábbi ügyvezető igazgatója is inkább a költségvetési tanács pártján áll, mert az ÁSZ feladatait, tevékenységét – a mostani elképzelések alapján – részben lefedné a tervezett új hivatal. Véleménye szerint a hivatal vagy a testület felállítása csak akkor jó lépés, ha tevékenysége hozzáadott értéket hoz létre, vagyis hosszú távon hozzájárul a kiszámítható makrogazdasági egyensúlyi célok megvalósításához.
Simor András © Stiller Ákos |
A jegybank elnöke szerint Magyarország a kiigazítási lépéseknek köszönhetően jó úton halad a makrostabilitás felé, a 2007-2008-as célkitűzések teljesíthetők, de 2009-ben már jelentős kockázatokkal is számolni kell. Ilyen például a GDP-arányos adóalap csökkenése, illetve az állami feladatoknál a visszarendeződés veszélye. A jegybankelnök szerint a 2008-ig befagyasztott béreket illetően is nagy a veszélye a kompenzációs folyamatok megindulásának 2009-ben, és tovább növelik a kiadások elszaladásának veszélyét a közelgő választások is.
Szabó Zsuzsanna
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.