Bokros: zavaros az MSZP egészségbiztosításról szóló anyaga
Az MSZP egészségbiztosítási rendszer reformjáról szóló anyagában nemzeti kockázatközösség megőrzéséről, egy biztosítóról és több pénztárról, szolgáltatók közötti versenyről valamint kisebbségben megjelenő magántőkéről beszél. Bokros Lajos, a CEU vezérigazgatója kritikusan elemezte a szöveget.
Molnár Lajos egykori egészségügyi miniszter Bokros Lajossal, a CEU vezérigazgatójával. Versenyszellem © Stiller Ákos |
A dokumentum egy biztosítóról és több pénztárról, illetve nemzeti kockázatközösségről beszél. „Nemzeti kockázatközösség“ azonban, mint fogalom nem létezik – mutatott rá Bokros Lajos. Az állampolgári kockázatközösség fogalma elvileg még létezne, de erről sem beszélhetünk, ha vannak potyautasok. A kockázatközösség ugyanis azt jelenti, hogy csak az kap szolgáltatást, aki fizetett, vagy akinek a javára valaki más fizetett – hangsúlyozta a professzor.
Egyetlen állami biztosító nem biztosító, hanem fiskális intézmény – szögezte le Bokros. A politika ugyanis mindenféleképpen kikényszeríti a fizetést a potyautasért. Ez a biztosító, az egyetlen állami vízfej, sohasem tudja megtagadni a szolgáltatást a nem fizető potyautastól, s mivel a szolgáltatók is valamilyen formában állami tulajdonban vannak, állam az államot nem fogja csődbe vinni, azaz minden szolgáltató végső soron fennmarad. A pénztárak viszont maguk a biztosítók, nincsen külön biztosító és pénztár. Ezek fölött pedig állami felügyeletre és nem funkció nélküli vízfejre van szükség – hangsúlyozta Bokros Lajos.
A dokumentum egy másik megállapítását is kiemelte a CEU vezérigazgatója. Ez arról szól, hogy „a verseny fő terepe nem a biztosítók/pénztárak, hanem a szolgáltatók világa kell legyen”. Bokros Lajos szerint, ha ezt a kijelentést valóban komolyan gondolják a munkaanyag készítői, akkor ebből az következne, hogy a beteg teljes árat fizet a szolgáltatás igénybevételének helyén és időpontjában, azonnal. A beteg akkor tud a szolgáltatók között versenyt ösztönözni, ha még az amerikaihoz képest is szélsőségesebben privatizált, biztosítás nélküli rendszer van. Minden más esetben, ha a beteg és a szolgáltatók közé állnak a biztosítók, és fizetik a költségek zömét, akkor muszáj, hogy ezek között is verseny legyen annak érdekében, hogy versenyre tudják kényszeríteni a szolgáltatókat. Verseny híján a beteg kiszolgáltatottsága és költsége tovább növekszik. Biztosítók közötti verseny nélkül tehát nem létezhet érdemi verseny a szolgáltatásban – emelte ki.
Az elmúlt időszakban a régiók kérdése szintén fontos politikai csatározás színtere lett. Bokros Lajos szerint a regionális biztosítók szolgáltatásainak szabályozása, illetve, hogy a biztosított mikor és hogyan jelentkezhet át, az átmenet kérdése kell, hogy legyen. Ennek a megoldatlansága nem szabad, hogy akadályává váljon a majdani rendszer alapvető működésének – vélekedett a volt pénzügyminiszter.
A munkaanyagnak az a kitétele, hogy „a pénztárakban is megjelenhet a magántőke, de csak kisebbségben”, szintén zavaros. Bokros Lajos szerint ésszerű feltételezés, hogy a többségi (51 százalékos részt birtokló) tulajdonos állam nem kívánhatja a feltehetően 7 vagy 8 létrejövő pénztárat napi szinten önmaga irányítani. A potenciális magántőkés partnerek viszont feltétlenül irányítani szeretnének már 49 százalékos részesedés mellett is. (Hiába lenne 49 százalékos tulajdonrészük a magántőkéseknek, ekkora hányaddal is lehet már ellenőrző pakettet vásárolni. Tehát nem az 50 százaléknál van az ugrópont – figyelmeztetett a CEU vezérigazgatója.) Ennek fényében azonban felmerül a kérdés: ha a két fél érdeke ilyen látványosan találkozik, akkor miért kell ragaszkodni az állami többségi tulajdonhoz? Bokros Lajos ennek semmi értelmét nem látja. Ráadásul, ha a magántőkések később többségi tulajdont szerezhetnek (Bokros szerint van egy ilyen olvasata is a dolognak), miért nem lehetséges ez az alapítás idején? A CEU vezérigazgatója szerint ez nem ugyan az az eset, mint a szocializmusból örökölt nagy állami vállalatok privatizációja, ahol a privatizáció folyamatát lépésről lépésre kellett végrehajtani, azaz az átmenet problémájával kellett szembenézni. A biztosítási rendszer kialakításánál nem egy teljesen új dolgot kell létrehozni, ezt pedig Bokros Lajos véleménye szerint úgy is meg lehetne oldani, hogy ne hordozzon olyan „szennyeződéseket“, amelyek a rendszer későbbi normális működését lehetetlenné tehetik.
Mivel a biztosítási reform előkészítése során az egymásnak feszülő politikai elvárások szakmailag értelmetlenek vagy kölcsönösen kizárják egymást, közöttük előremutató, az érdemi reformot szolgáló előrelépés nem lehetséges. Ilyen körülmények között pedig nagy a veszélye visszarendeződésnek.
Szabó Zsuzsanna
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.