Az ÁPV asztalán a Budapest Airport tulajdonosváltása
Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt. igazgatósága a tervek szerint e heti ülésén foglalkozik a Budapest Airport tulajdonosváltásával: a BAA helyébe a német Hochtief léphet, a KVI hozzájárulását követően.
Oravecz Péter az ÁPV Zrt. kommunikációs igazgatója elmondta, hogy az igazgatóságnak e héten terjesztik elő a javaslatot. Amennyiben a konzorcium minden ezzel kapcsolatos iratot, dokumentumot a megfelelő formában az ÁPV Zrt. rendelkezésére bocsát, akkor a javaslat napirendre kerülhet – mondta. A tranzakciót jóváhagyó döntéshez a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) hozzájárulása is szükséges. Az ügyletre az Európai Bizottság már rábólintott.
Oravecz Péter az új tulajdonost nem nevezte meg, de nyílt titok, hogy a spanyol Ferrovial tulajdonába került BAA a német Hochtief vezette konzorciummal tárgyalt a Budapest Airport átadásáról.
A magyar privatizáció történetében ez volt az eddigi legnagyobb értékű egyszeri privatizációs tranzakció. A BAA International Ltd. 464,56 milliárd forintért vette meg 2005 decemberében a Budapest Airport Zrt. részvényeinek 75 százalék mínusz egy szavazat tulajdoni hányadát, a 75 évre szóló vagyonkezelési jogokat és az üzemeléshez szükséges kincstári eszközöket. Ezeket a vagyonelemeket 2005 nyarán egy független vagyonértékelő 110 milliárd forintra becsülte. A rekordáron túl a tulajdonos a vagyonkezelés 75 éve alatt az éves bevétel 0,5 százalékát, de minimum 750 ezer eurót fizet meg a KVI -nek.
A BA 2005 júniusában indult privatizációs tenderén 11 induló volt, végül három befektetői csoport – köztük a Hochtief vezette konzorcium – tett kötelező érvényű ajánlatot. Akkor a Hochtief a másodikként végzett a pályázaton, 406 milliárd forintos ajánlati árral. Azóta a BA értékesítette a földi kiszolgálási üzletágát a török Celebi GH-nak, 39 millió euróért.
Az ÁPV Zrt. korábban egyértelművé tette: csak akkor hagyható jóvá a tranzakció, ha az új tulajdonos a BAA valamennyi kötelezettségét átvállalja. A tranzakciós szerződésben a BAA 260,6 millió euró fejlesztést és beruházást vállalt 2011-ig, ennek nem teljesítése esetén kötbért kell fizetnie. Erre – a vagyonkezelői szerződés szerint – 75 millió euró bankgaranciát kellett letennie a vevőnek.
A földi kiszolgálókat tömörítő Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezete (LDFSZ) szerint a BAA megsértette a privatizációs szerződésben vállaltakat, ezért kötbért kellene fizetnie, mivel a szakszervezet állítása szerint nem vett részt az ágazati érdekegyeztetésben és nem teljesítette tájékoztatási kötelezettségét az érdekképviselet irányában. Az ügyben a szakszervezet az ÁPV Zrt.-hez fordult. Erről Oravecz Péter annyit mondott, hogy a szakszervezet által vélt sérelmet az ÁPV Zrt.-nek meg kell vizsgálnia, és ezután tud állást foglalni a kérdésben. Döntés ez ügyben egyelőre nincs.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.