2007. január. 17. 14:07 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. január. 17. 15:56 Gazdaság

Az egyszerű tömegpiaci szolgáltatásoké a jövő

Bár a távközlési piac már jóval több, mint száz éves, még mindig képes innovációra, megújulásra és növekedésre – legalább is ezt támasztja alá a multinacionális tanácsadó Deloitte technológia, média és telekommunikációs (TMT) csoportjának telekommunikációról szóló előrejelzése.

Tévéműsor a mobiltelefonon. Fordítani kéne
© Vodafone
A mobil szektor, főként a fejlett országokban, új, nagyszabású alkalmazás kifejlesztésén dolgozik a hangátvitelből, és SMS-üzenetekből származó bevételek kiegészítésére: a szektor egyik legnagyobb reménysége a mobil televízió. Az ezzel kapcsolatos optimizmus azonban alaptalan lehet, hiszen ahelyett, hogy a televíziót próbálná a mobiltelefonba integrálni, a szektornak inkább az adatáramlás megfordítására kellene koncentrálnia – tehát a videótartalom telefonról televízióra vagy egyéb, megfelelő monitorral összekapcsolt eszközre történő továbbítására – derül ki a Deloitte elemzéséből. Mivel a mobiltelefonok kamerái egyre jobb felbontásúak, egyre inkább nő az igény, különböző, a felhasználók által megalkotott videótartalmak továbbítására mobiltelefonról internetes oldalakra vagy televízióra. Jelentősen növelné a szolgáltatók bevételét az, ha ennek a forgalomnak csak egy kis részét a saját hálózatukon keresztül továbbíthatnák.

A mobilszolgáltatók küldetése az volt, hogy kültéren teljes lefedettséget hozzanak létre. Noha a szolgáltatók még mindig fontosnak tartják a földrajzi lefedettséget, a legnagyobb harc ma már a beltéri lefedettségért folyik. Idén egyre több mobilhívást beltérből kezdeményeznek majd, ami a vezetékes hálózatok kiszorításához vezet. A mobilszolgáltatók stratégiája a jelek szerint teljes mértékben ehhez az új célhoz igazodik: maximalizálniuk kell a beltéri hívások minőségét és az adatminőséget, ami többek között kiegészítő hálózati technológiák integrálásával érhető el (például Wireless LAN). Emellett bővíteniük kell a tarifa-kínálatukat a mobiltelefonok beltéri használatának ösztönzésére. Illetve tanácsosnak látszik a licencszerződések áttekintése, amelyek némelyikét valószínűleg még akkor kötötték, amikor a telefonok nem voltak hordozhatóak, és a szolgáltatás csak kevesek számára volt elérhető.

A távközlési szolgáltatók valószínűleg továbbra is előtérbe helyeznek majd olyan alkalmazásokat, amelyek nagy fájlokat és adattartalmat hoznak létre. Erre gyakori példa a videóletöltés. Az ipar számára talán mégis kedvezőbb lenne, ha fejlődés az ellenkező irányba indulna el. Noha a méret a lényeg, a távközlési szektorban nem minden esetben a nagyobb a jobb. A szolgáltatók bevételének legnagyobb része olyan szolgáltatásokból ered, amelyek kisméretű fájlokon és kis sávszélességen alapulnak. Ilyen például az SMS, a csengőhangok, vagy a beszélgetés. Az utóbbi az első kereskedelmi hívás óta több milliárd dolláros hasznot eredményezett. Azok a szolgáltatók lehetnek sikeresek 2007-ben, amelyek felismerik és népszerűsítik a tömegpiacon megjelenő, egyszerű, keskeny sávú alkalmazásokat.
Maqyarország: szétterjed a vezeték nélküli internet (Oldaltörés)


A Deloitte tanulmánya szerint 2007 a távközlési szolgáltatások adományozásának jegyében telik majd. A mobiltelefon és a széles sáv csak két olyan tétel, amely várhatóan ingyenesen hozzáférhető lesz, még ha számos feltétel függvényében is. Az ilyen ajándékok azonban az ajándékozónak és az ajándékozottnak is pénzbe kerülnek. A mobilszolgáltatók készülékek millióinak támogatásával kapcsolatos költsége országonként több milliárd euróra rúghat 2007-ben. A szektor számára az ingyenes szolgáltatások hatása abban is megmutatkozhat, hogy egyre több értékes termék és szolgáltatás válik tömegcikké – legalábbis a felhasználók szemében. Idén a távközlési szolgáltatók valószínűleg szelektívebb és óvatosabb megközelítést alkalmaznak majd az „ingyenes” fogalmával szemben, és reálisabban értékelik annak lehetséges negatív hatásait.

Karli Péter, a Deloitte Magyarország igazgatója szerint a magyarországi mobilszolgáltatók technológiai szempontból az európai fejlődés frontvonalában haladnak. Ugyanakkor a vezetékes internet kisebb elterjedtsége miatt Magyarországon várhatóan nagyobb hangsúly fog helyeződni olyan vezeték nélküli megoldásokra, amelyek valamilyen módon helyettesíteni tudják a hagyományos internetes technológiákat, és a fentiek következtében a jobb lefedettségért folytatott harc is kiemelten fontossá válhat. Az új alkalmazások elterjesztéséhez szintén fontos lesz új magyar nyelvű tartalmak létrehozása.



zöldhasú
Hirdetés
Gazdaság hvg.hu 2024. december. 01. 07:00

És akkor Varga Mihály állást váltott, a hitelminősítő pedig beszólt a magyaroknak

Pénteken végre felszállt a fehér füst, Orbán Viktor Varga Mihályt választotta a jegybankelnöki posztra, miközben Matolcsy György máris azt jósolja, hogy az évtized két legjobb éve vár ránk. Még aznap este a Moody’s kemény kritikával illette a magyar gazdaságpolitikát. A kormány arra épít, hogy végre sikerül költekezésre bírni az óvatoskodó országot. Persze, csak úgy lehet többet költeni, ha van miből. A hároméves bérmegállapodás ezt segítené, feltéve, ha a lakhatási válság és az újabb inflációs hullám el nem viszi az egészet. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.