Az egyszerű tömegpiaci szolgáltatásoké a jövő
Bár a távközlési piac már jóval több, mint száz éves, még mindig képes innovációra, megújulásra és növekedésre – legalább is ezt támasztja alá a multinacionális tanácsadó Deloitte technológia, média és telekommunikációs (TMT) csoportjának telekommunikációról szóló előrejelzése.
Tévéműsor a mobiltelefonon. Fordítani kéne © Vodafone |
A mobilszolgáltatók küldetése az volt, hogy kültéren teljes lefedettséget hozzanak létre. Noha a szolgáltatók még mindig fontosnak tartják a földrajzi lefedettséget, a legnagyobb harc ma már a beltéri lefedettségért folyik. Idén egyre több mobilhívást beltérből kezdeményeznek majd, ami a vezetékes hálózatok kiszorításához vezet. A mobilszolgáltatók stratégiája a jelek szerint teljes mértékben ehhez az új célhoz igazodik: maximalizálniuk kell a beltéri hívások minőségét és az adatminőséget, ami többek között kiegészítő hálózati technológiák integrálásával érhető el (például Wireless LAN). Emellett bővíteniük kell a tarifa-kínálatukat a mobiltelefonok beltéri használatának ösztönzésére. Illetve tanácsosnak látszik a licencszerződések áttekintése, amelyek némelyikét valószínűleg még akkor kötötték, amikor a telefonok nem voltak hordozhatóak, és a szolgáltatás csak kevesek számára volt elérhető.
A távközlési szolgáltatók valószínűleg továbbra is előtérbe helyeznek majd olyan alkalmazásokat, amelyek nagy fájlokat és adattartalmat hoznak létre. Erre gyakori példa a videóletöltés. Az ipar számára talán mégis kedvezőbb lenne, ha fejlődés az ellenkező irányba indulna el. Noha a méret a lényeg, a távközlési szektorban nem minden esetben a nagyobb a jobb. A szolgáltatók bevételének legnagyobb része olyan szolgáltatásokból ered, amelyek kisméretű fájlokon és kis sávszélességen alapulnak. Ilyen például az SMS, a csengőhangok, vagy a beszélgetés. Az utóbbi az első kereskedelmi hívás óta több milliárd dolláros hasznot eredményezett. Azok a szolgáltatók lehetnek sikeresek 2007-ben, amelyek felismerik és népszerűsítik a tömegpiacon megjelenő, egyszerű, keskeny sávú alkalmazásokat.
A Deloitte tanulmánya szerint 2007 a távközlési szolgáltatások adományozásának jegyében telik majd. A mobiltelefon és a széles sáv csak két olyan tétel, amely várhatóan ingyenesen hozzáférhető lesz, még ha számos feltétel függvényében is. Az ilyen ajándékok azonban az ajándékozónak és az ajándékozottnak is pénzbe kerülnek. A mobilszolgáltatók készülékek millióinak támogatásával kapcsolatos költsége országonként több milliárd euróra rúghat 2007-ben. A szektor számára az ingyenes szolgáltatások hatása abban is megmutatkozhat, hogy egyre több értékes termék és szolgáltatás válik tömegcikké – legalábbis a felhasználók szemében. Idén a távközlési szolgáltatók valószínűleg szelektívebb és óvatosabb megközelítést alkalmaznak majd az „ingyenes” fogalmával szemben, és reálisabban értékelik annak lehetséges negatív hatásait.
Karli Péter, a Deloitte Magyarország igazgatója szerint a magyarországi mobilszolgáltatók technológiai szempontból az európai fejlődés frontvonalában haladnak. Ugyanakkor a vezetékes internet kisebb elterjedtsége miatt Magyarországon várhatóan nagyobb hangsúly fog helyeződni olyan vezeték nélküli megoldásokra, amelyek valamilyen módon helyettesíteni tudják a hagyományos internetes technológiákat, és a fentiek következtében a jobb lefedettségért folytatott harc is kiemelten fontossá válhat. Az új alkalmazások elterjesztéséhez szintén fontos lesz új magyar nyelvű tartalmak létrehozása.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.