A liberalizáció kedvező a vasúti árufuvarozási piacnak
Az Európai Unió vasúti árufuvarozási piacának teljes liberalizációja 2007. január 1-jétől várhatóan pozitív hatással lesz a vasúti árufuvarozásra – mondta Kozák Tamás, a MÁV Cargo Zrt. elnök-vezérigazgatója a hétfőn, Budapesten a CEE Rail 2006 című közép- és kelet európai vasúti konferencián.
Utalt rá, hogy a versenyben a kelet-európai és a nyugat-európai vasutak eltérő színvonalról indulnak. A kelet-európai vasutak infrastruktúrája, járműállománya jelentős fejlesztéseket kíván, és hátrányt jelent számukra az országaikban lévő magas pályahasználati díj is. Kozák Tamás szerint a kelet-európai vasutak lemaradásának felszámolásában segítene a magánszektor megjelenése.
Ismertetése szerint a vasúti árufuvarozási piac az utóbbi időben az Európai Unió korábbi 15 tagállamában stabilizálódott, az új tagországokban a teljesítmények csökkenése mérséklődött. Véleménye szerint a vasútnak a hosszú távolságra szóló árufuvarozásban van fejlődési lehetősége, és ennek érdekében egyszerűsíteni kell a határátlépési eljárást.
A konferencián Jacques Dirand, az Európai Vasúti és Infrastruktúra Vállalatok Közössége tanácsadója, a konferencia levezető elnöke szólt arról, hogy az Európai Unió vasútpolitikájában piaci liberalizációra törekszik az árufuvarozás és személyszállítás területén.
Kovács Imre, a MÁV Cargo Zrt. vezérigazgató-helyettese szerint az állami vasutak működési feltételei helyenként kedvezőtlenebbek a magánvasutakénál. Példaként említette, hogy az állami vasutaknak hosszadalmas közbeszerzéseket kell alkalmazniuk, illetve szociális elvárások is megfogalmazódnak tevékenységükkel szemben.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.