2006. június. 19. 11:37 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. június. 19. 11:37 Gazdaság

Hol, mennyiért vehetünk garázst a lakáshoz?

A garázsok jelentős részét nem, vagy csak nehezen és nyomott áron tudják eladni a beruházók. Az olcsóbb lakásoknál az ár negyedét, de akár harmadát is elérheti a garázs ára. Belvárosi területeken pedig, ahol nincs egyéb parkolási lehetőség, akár 5 millió forintot is elkérhetnek egy beállóért.

Kifogott az ingatlanfejlesztőkön a fővárosi építési keretszabályozásnak azon előírása, miszerint minden beruházásnál legalább a lakásszámmal megegyező számú garázshelyet kell építeni. A beállók jelentős részét nem, vagy csak nehezen és nyomott áron tudják eladni a beruházók.

Az Otthon Centrum tapasztalatai szerint a sűrűn beépített belvárosi részeken a másképp nehezen megoldható parkolás miatt, illetve a kertvárosi fejlesztéseknél a központtól való nagy távolságok miatt kevesebb problémával jár a parkolók eladása.

A garázsok értékesítésénél a lakás ára is fontos tényező. Olcsó lakásoknál az ár negyedét - szélsőséges esetben akár a harmadát - is elérheti a garázs ára. Ebben az esetben érthető, ha az amúgy is kispénzű vásárló nem hajlandó ezt a pluszt kifizetni. Az árérzékeny vevőket célzó beruházásoknál jellemző emellett az is, hogy az új tulajdonosok, megmaradó tőkéjük függvényében a lakás átadása utánra halasztják a garázsvételt. S az sem kedvez az értékesítésnek, hogy a garázsok után 10 százalék illetéket kell fizetni. 
 
Abban az esetben például, ha kötelező a garázs vásárlása, a vevők ezt a beruházónak fizetett megváltással helyettesíthetik. Ez a garázs árának 20-25 százalékával egyenértékű díj, amely azonban, ha a vevő meggondolja magát, és mégis vesz parkolóhelyet az átadásig, akkor beleszámít a garázsárba. Gyakori emellett a lakások esetében már megszokott 10-90 százalékos fizetési ütemezés, illetve a részletfizetési lehetőség is. A beruházó indíthat akciót is, miszerint az a lakásvásárló, aki hoz még egy vevőt, az ingyen beállót kap. Ahol alapból kötelező garázst vásárolni a lakáshoz, ám a potenciális vásárlóréteg nagy részének nincs is autója, ott például a garzonlakások vevői ez alól mentességet kaphatnak. Azoknál a beruházásoknál, ahol kevés garázs eladásával lehet számolni, ott akár építési költségen árulják a helyeket. Így akár másfél millió forintért is hozzá lehet jutni a 13-15 négyzetméteres teremgarázs beállóhoz.
 
A garázsok és kocsibeállók többféle kivitelezésben épülnek. Kertvárosokban jó lehetőség adódik felszíni beállók kialakítására. Ezek értékesítése sikeres lehet; az ilyen beállók ára 400 ezer és 1,2 millió forint között változhat. Teremgarázst pinceszinten, vagy a földszinti részen alakítanak ki. Az építési költség természetesen az első esetben jóval magasabb. Belvárosi területeken, ahol nincs egyéb parkolási lehetőség, ott akár 5 millió forintot is elkérhetnek egy ilyen parkolóhelyért. Ebben a két esetben - felszíni beálló és teremgarázs - a parkolók tulajdonosa a társasház marad, a vevő a pénzéért használati jogot kap. Fallal szeparált garázsoknál azonban, amelyeket általában sorházi beruházásoknál találunk, a garázshely külön albetétet képez, így a 3 millió forintos kezdődő árért tulajdonjoghoz jut a vevő.
zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. december. 03. 20:00

„Kib*szott okos vagyok!” – így döntötték be Jeffrey Skilling könyvelési trükkjei a világ egyik legnagyobb cégbirodalmát

Az 1985-ben alakult Enron tizenöt év alatt Amerika ötödik legnagyobb vállalatává nőtt százmilliárd dollár feletti forgalommal, a „nyereségességének pedig nincsenek határai, csak ha te állítod fel azokat” – vélték a vezetők. A hihetetlen eredmények kulcsfigurája Jeffrey Skilling – a vállalat egykori tanácsadójából lett vezérigazgató –, aki kreatív pénzügyi ötleteivel a világ egyik legnagyobb vállalati sikerét, majd végül csődjét hozta össze. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.