2006. március. 29. 07:29 Dzindzisz Magdalena (hvg.hu) Utolsó frissítés: 2006. március. 29. 09:06 Gazdaság

Vásárolhat mobillal is! De mit?

Mozijegyet, sztrádamatricát, kiállításra belépőt, parkolójegyet vásárolhatunk mobiltelefonunk segítségével. Itthon még csak tucatnyi szolgáltatást érhetünk el, Japánban pedig már bankkártyaként is működik a mobiltelefon. Magyarországon egyre többen használják mobiljukat vásárlásra, de még így is messze le vagyunk maradva a fejlettebb országoktól.

Két hete már mobiltelefonnal is vásárolhatunk autópálya-matricát, ehhez csupán egy sms-t kell elküldenünk egy megadott számra, és már utazhatunk is az autópályákon. A szolgáltatás egyelőre csak két mobiltársaságnál, a Pannonnál és a T-Mobilnál vehető igénybe. A két cég vezetője az új szolgáltatás bemutatásánál hangsúlyozta, hogy népszerűsíteni szeretnék a mobiltelefonnal való fizetést, és egyre több szolgáltatás tesznek elérhetővé az ügyfelek számára. A mobiltelefonnal történő vásárlás előnye, hogy kényelmesen, sorban állás nélkül is vásárolhatunk.

A Mobil Vásárlás szolgáltatást a T-Mobile indította el először Magyarországon 2002-ben. Igaz, ekkor még csak a mobiltelefonhoz tartozó digitális tartalmakat lehetett vásárolni, mint például csengőhangok, háttérképek, operátorlogók. Egy évvel később már a mobilhoz nem kapcsolódó hagyományos termékeket is lehetett már vásárolni. Az első ilyen termék a mozijegy volt.

A legnépszerűbb szolgáltatások közé a parkolójegy vásárlás, lottózás, apróhirdetés feladása, mozijegyvásárlás, illetve autópálya-matrica vásárlás tartoznak – tudtuk meg a mobilcégtől. Parkolójegyet egyelőre csak Szegeden, illetve Budapesten a Centrum Parkoló által üzemeltetett automatáknál lehet vásárolni mobillal. Ezen kívül vásárolhatunk dvd-ket és videókazettákat a Budapest Filmtől, cégbírósági adatokat kérhetünk le, belépőjegyet vehetünk a Jövő Házába és a Csodák Palotája kiállításokra, és virágot is lehet küldeni egy sms-sel.

A szolgáltatást azonban meg kell fizetni, sztrádamatrica vásárlásánál például 100 forintot számolnak fel, mozijegynél pedig 50 forintot. A T-Mobile azt az elvet igyekszik követni, hogy az ügyfelek számára a mobillal megvásárolt termékek ne legyenek drágábbak az egyéb értékesítési csatornán árusítottaknál – nyilatkozták hvg.hu-nak a cégnél. Így a több szolgáltatásnál csak a vásárlás során használt telekommunikációs csatorna, vagyis az sms, illetve wap használati díját kell megfizetni.

A Pannon csak tavaly év végén indította be MobilVásárlás szolgáltatását. A cég előfizetői (az autópálya-matricán kívül) parkolójegyet vásárolhatnak Szegeden, illetve belépőjegyeket a Millenáris Parkban található Jövő Háza és Csodák Palotája kiállításokra. A megvásárolható termékek és szolgáltatások köre folyamatosan bővül, és a közeljövőben jelentős fejlesztések várhatók a területen – nyilatkozta a hvg.hu-nak Hajnal Géza, mobil adat- és üzletfejlesztési igazgató. A Pannonnál csak a sztrádamatricáért számolnak fel díjat, természetesen az sms díján felül.

Még kevesen használják (Oldaltörés)

A mobiltelefonos fizetés egyszerűen történik. A Pannonnál a fizetés hátterét a egy olyan rendszer képezi, mely a későbbiekben lehetővé teheti bármely termék vagy szolgáltatás kifizetését. A rendszer kezeli az előfizetők egyenlegeit. A fizetés két módon történhet. A kártyás előfizetők az előre feltölthető univerzális egyenleggel, a feltöltött összeg erejéig vásárolhatnak. Az univerzális egyenlegről a vásárlás pillanatában levonják a vásárlás értékét.

A számlás előfizetéssel rendelkezők az előre feltölthető univerzális egyenleg mellett havi hitelkeretük terhére is vásárolhatnak. A havi hitelkeret nagysága a mindenkori díjszabásban szerepel. A hitelkeretből történő vásárlást a számlázási időszak végén, havi számlájukkal együtt egyenlíthetik ki.

A T-Mobile-nál a havi előfizetéssel rendelkezők több fizetési mód közül is választhatnak. A díjszabásban szereplő limit erejéig vásárolhatnak, majd a havi számlával utólag egyenlítik ki az összeget. Ez a limit jelenleg hatezer forint, Aranykártyásoknál 15 ezer, Platinakártyásoknál 20 ezer forint. Ezen kívül vásárolhatnak előre feltöltött m-com egyenlegükből, illetve felhasználhatják beváltható Kapcsolat pontjaikat is. A cégnél a kártyás előfizetők előre feltöltött m-com egyenlegük terhére vásárolhatnak.

Bár kétségtelenül kényelmesebb otthonról megvenni például a mozijegyet vagy sztrádamatricát, Magyarországon még nagyon kevesen használják ezt a szolgáltatást. Itthon ugyanis még a készpénzes fizetés a legnépszerűbb, vagyis még kevesen fizetnek bankkártyával. A MasterCard múlt héten nyilvánosságra hozott felmérése szerint a kártyatulajdonosoknak csak a harmada van tisztában azzal, hogy Magyarországon ingyenes a bankkártyás fizetés.

A héten megjelent adatok szerint Magyarországon 9 millió 374 ezer mobilelőfizetés van, vagyis a 100 főre jutó előfizetések száma 93-ra nőtt február végére. Ehhez képes a T-Mobile adatai szerint az elmúlt években csak félmillióan vásároltak mobillal. Ebbe a számba beletartoznak a csengőhangot, képernyővédőt vásárlók is és a hagyományos terméket vásárló ügyfelek is. Tehát a valóságban a tényleges vásárlók száma jóval kisebb. Igaz, ez a szám dinamikusan nőtt az elmúlt évben, és a választék bővülésével valószínűleg folytatódik a növekvő tendencia.

A Pannonnál még nem tudtak adatokat mondani, hiszen csak negyedéve indult a szolgáltatás. Mivel egy merőben új lehetőségről van szó, jelenleg az a cél, hogy minél több előfizető megismerhesse a megoldást. A sztrádamatrica-vásárlás rögtön az első héten igen sikeres volt, nyárra pedig több tízezer tranzakcióra számítanak naponta – tudtuk meg a Pannontól.

A közeljövőben jelentősen bővül a termékek palettája a cégnél. Tervezik mozi-, színház- és egyéb belépőjegyek értékesítését, szerencsejátékokat, tömegközlekedési eszközökre való jegyeladást, illetve egyes biztosításokat is lehet majd kötni mobillal.

Van hova fejlődni – külföldi példák (Oldaltörés)

Külföldön jóval több mindenre lehet használni a mobilt, mint itthon. Európában valamennyi országban lehet mobillal fizetni különböző szolgáltatásokat. A világon az élen járó országok Ausztria, Dél-Korea, Szingapúr és Japán. A legnépszerűbb és legelterjedtebb szolgáltatás a parkolójegyek vásárlása.

A T-Mobile-nál megtudtuk, hogy Bécs 650 ezer regisztrált autósa közül 80 ezer használja a mobiltelefonját parkolójegy megvásárlásához. Stockholmban a parkolási bevételek tíz százaléka származik mobil vásárlásból, Horvátország egyes városaiban pedig a 25-75 százalékot is eléri. Észtországban nagyon sokan vásárolnak tömegközlekedési jegyeket. Spanyolországban pedig a taxiért fizethetünk mobiltelefonnal. Ausztriában ezen kívül még csoki- és üdítőautomatából is vásárolhatunk a mobilunk segítségével.

A Vodafone előfizetők Magyarországon még nem tudnak vásárolni mobiltelefonjuk segítségével, külföldön azon több lehetőség is van erre. Több országban parkolójegyet tudnak vásárolni, illetve az előbb is említett népszerűbb szolgáltatások is elérhetők. Dél-Afrikában például az autósok sms-ben ellenőrizhetik, van-e bármilyen közlekedési bírságuk, ami nincs kifizetve.

Japánban pedig már a jövőbe is bepillantást nyerünk. Tavaly kezdték el árulni azokat a mobiltelefonokat, melyek elektronikus pénztárcaként viselkednek. Fizetéskor a tulajdonos beírja titkos kódját és elhúzza telefonját egy leolvasó előtt, így kiegyenlítve számláját.

Magyarországon azonban nem várható hasonló szolgáltatás. A Pannon szerint azért, mert az európai felhasználók a japán, koreai és egyéb technikailag fejlettebb felhasználóktól eltérő ütemben igénylik az innovatív technológiák befogadását. A cégnek csak hosszútávú teveiben szerepel a Japánban is használt technikák magyarországi és európai terjesztése. Vagyis közeljövőben nem várható egyik cég részéről sem, hogy bevezessen hasonló technikát, marad a hagyományos módszer.
zöldhasú
Hirdetés