Sms-ben is vehetünk sztrádamatricát
Ezentúl mobillal is vásárolhatunk négynapos autópálya-matricát, ha Pannon vagy T-Mobile előfizetők vagyunk. A szolgáltatás ára 100 forint lesz. Hamarosan bevezetik a forgalomarányos fizetést is, bár egyelőre csak a teherautóknál.
Péntektől sms-ben is ki lehet fizetni a négynapos autópályamatricát. Az új szolgáltatást a Pannon és a T-Mobile előfizetői vehetik igénybe, a harmadik szolgáltató, a Vodafone nem csatlakozott a rendszerhez. A telefonos fizetés könnyebbé és gyorsabbá teszi a sztrádadíj kifizetését – hangsúlyozták a rendszer kiépítésében részt vevők.
A mobiltelefonos matricavásárlás egyszerűen történik: az autósoknak egy megadott telefonszámra el kell küldeniük a rendszámot sms-ben. Ezután a vásárlás részleteit összegző válaszüzenet érkezik, amit jóvá kell hagyni. Majd az adatok feldolgozása után érkezik meg a mobilra a tranzakciót és vásárlást igazoló üzenet.
A díjat az előfizetéssel rendelkezők a havi számlával kapják meg, a kártyás előfizetők egyenlegéről pedig azonnal levonják a matrica árát. A szolgáltatás ára a matrica árán felül 100 forint alkalmanként. Az ellenőrzést a rendszám alapján végzik az autópályákon, az autók megállítása nélkül, elektronikusan.
Egyelőre csak a négynapos matricát lehet majd mobillal kifizetni. Nagy Attila, az Állami Autópálya Kezelő vezérigazgatója azonban jelezte, ha a próbaidőszak alatt sikeresen vizsgázik a rendszer, akkor kiterjesztik a többi kategóriára is. A rendszert egyébként a legnagyobb számban eladott kategóriában tesztelik, a négynapos matricák aránya az összes eladott matrica felét teszik ki.Egyelőre csak Pannon és T-Mobile előfizetők vehetik igénybe ezt a szolgáltatást. Nagy Attila elmondta, hogy nyílt pályázatot hirdettek, és ehhez bármikor lehet csatlakozni.
A hvg.hu kérdésére a Vodafone Magyarországnál elmondták, mobilfizetési megoldásokról jelenleg is zajlanak azok a munkafolyamatok, amelyek célja, hogy mind az ügyfelek igényeinek megfelelő, mind pedig a hazai piaci sajátosságait és üzleti potenciálját figyelembe vevő optimális megoldások szülessenek.
Elkészült az első olyan informatikai fejlesztés, amivel elektronizálni – és ezzel gyorsabbá és egyszerűbbé – tudják tenni a díjfizetést – jelentette ki Kóka János. A gazdasági miniszter szerint a következő lépés a forgalomarányos díjfizetés kialakítása lesz.
A tervek szerint 2007-től vezetik be, hogy az úthasználattal arányosan lehessen az autópályákon fizetni. Első menetben a teherautók számára teszik elérhetővé ezt a módszert. Az még nem dőlt el, hogy az Európában használt két módszer közül melyiket alkalmazzák majd.
A gazdasági miniszter tavaly februárban fogadta el azt a koncepciót, mely előkészítette az új rendszer bevezetését. Az azóta eltelt időszakban több vizsgálatot és kutatást tartottak. A forgalmi vizsgálatok során azt nézték meg, hogy milyen hatással lesz a díjrendszer módosítása a forgalomra. Az eredmények azt mutatták, hogy a legnagyobb hatást az intenzív autópálya használóknál lesz, ők várhatóan tudatosabban választanak útvonalat. A forgalomarányos díjfizetéssel megjelenhetnek az autópályát rövid időre igénybe vevők is.
Az úthasználók körében végzett kutatások szerint a lakosság és a vállalkozók támogatják az új rendszert.
A megvalósításhoz idén március elején írtak ki egy tanácsadói pályázatot. A pályázók közül kerül ki az a cég, mely a bevezetéséig hátralévő időben az eddig összegyűjtött kutatási eredmények alapján meghatározza az új rendszer műszaki, gazdasági és szolgáltatási paramétereit. Ezen kívül előkészíti a közbeszerzési eljárás kiírását.
Az még nem dőlt el, hogy milyen technológiát használnak majd a forgalomarányos díjszedéshez. A tervek szerint a módszert az ajánlatok összehasonlításával fogják kiválasztani.
A legtöbb országban mikrohullámon alapuló, úgynevezett DSRC technológiát alkalmaznak. Mintegy 40 országban szedik be így az autópályadíjakat. A módszer lényege, hogy minden autóba beszerelnek egy beltéri egységet (Európában 12 millió ilyen egységgel felszerelt autó van). Az út mentén lévő antennák mellett elhaladva vonják le a díjat. A rendszer hátránya, hogy az utak mentén nagyon sok ilyen leolvasó egységet kell építeni, és ez megdrágítja az útkezelőnek a rendszer kiépítését.
A másik módszer, melyet Németországban és Svájcban használnak, ennél fejlettebb. A díjakat műholdas rendszerrel állapítják meg. Az autókba szerelt egység drágább, mint az előző példánál említett egység, de a későbbiekben sokkal többre is használható majd (például közlekedési információ lekérdezése, navigáció, műholdas helymeghatározás).
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.