Súlyos az amerikai benzinhiány
Londoni iparági elemzők szerint az elmúlt kereskedési napok meredek olajáresésével a piac messze túlkorrigált lefelé, ugyanis az olajárakat jelentős mértékben meghatározó amerikai benzinpiacon változatlanul igen súlyos a hiány.
Az uniós gazdasági és pénzügyminiszterek tanácsának (ECOFIN) pénteken kezdődött manchesteri ülésén ugyanakkor az hangzott el, hogy a magas olajár az euróövezeti növekedést 0,3-0,5 százalékponttal, az amerikait akár 1 százalékponttal is visszavetheti, a szakminiszterek azonban óvtak a rövid távú adócsökkentésektől.
A City egyik fő olajpiac-figyelő befektetési háza, a Barclays Capital pénteken kiadott új jelentése szerint a piac és a sajtó nem figyel arra, hogy a négy legsúlyosabban megsérült amerikai finomító további hosszú hónapokig nem lesz működőképes.
Az elmúlt egy hétben a nyugati féltekén irányadó West Texas Intermediate könnyűolaj hordójának legközelebbi, októberi határideje több mint 4,50 dollárral 65 dollár alá, a globális alaptípusnak tekintett északi-tengeri Brent minőség legközelebbi kontraktusai több mint 4 dollárral 63 dollár alá estek.
A ház szerint ugyanakkor az olajárak mozgásirányának fő meghatározója az amerikai benzinpiac állapota, és a benzinellátás szűkösségének figyelmen kívül hagyása hasonlatos ahhoz, mintha "a Hamletet a királyfi nélkül adnák elő".
Az elemzés szerint a négy amerikai finomító hosszas kiesése a következő négy hónapban összesen 60 millió hordó benzintől fosztja meg az amerikai olajtermék-piacot, és "lehet, hogy még ez is túl konzervatív becslés".
A Barclays Capital szerint sok piaci szereplő azt várta, hogy a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) által felszabadított készletek jelentősen növelik a piacon hozzáférhető benzinmennyiséget, azonban ez nem történt meg. Az IEA által piacra engedett 59,1 millió hordós mennyiségen belül mindössze 11,1 millió hordó a benzin.
Mindazonáltal az IEA készletfelszabadítása előtt sem az olajhiány volt a fő probléma, és a piacon megjelent pótlólagos olajmennyiségből nem lesz több benzin, mert a mostani helyzet fő jellemzője, hogy a finomítókapacitások nem elegendők, áll a londoni jelentésben.
A Barclays Capital szerint emellett a benzinár visszaszorítására tett kormányzati intézkedések is valójában hosszabban tartó magasabb átlagárat eredményeznek. A kormányzati fellépés politikai kihatása nyilván kedvező, ám ha a kormányok hagynák a benzinpiaci árkiugrást teljes mértékben érvényesülni, a kereslet csökkenése hamarabb letörné az árakat.
Az egyes kormányok előtt két lehetőség állt: vagy hagyják a meredek, hirtelen árkiugrást, amely után meredekebben és mélyebbre süllyedne vissza a benzinár, mint beavatkozás nélkül, vagy az alacsonyabb szintű ártetőzést választják, ebben az esetben azonban a kevésbé visszaeső kereslet hosszabb ideig magasabb átlagárat tarthat fenn. A jelek szerint a kormányok ez utóbbit választották, olvasható a jelentésben.
A piacot más jelentések szerint is nem kívánt mennyiségű olaj önti el, miközben benzinből nincs több. A Société Générale elemzése szerint a készletekből felszabadított nyersolaj-mennyiség a kiesett kitermelés 154 százalékát fedezi, miközben az európai tartalékokból piacra engedett benzin - a felszabadított amerikai készletekben csak olaj van - a Katrina hurrikán által okozott veszteség felére elegendő.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.