2005. szeptember. 09. 19:00 MTI Utolsó frissítés: 2005. szeptember. 09. 19:02 Gazdaság

Súlyos az amerikai benzinhiány

Londoni iparági elemzők szerint az elmúlt kereskedési napok meredek olajáresésével a piac messze túlkorrigált lefelé, ugyanis az olajárakat jelentős mértékben meghatározó amerikai benzinpiacon változatlanul igen súlyos a hiány.

Az uniós gazdasági és pénzügyminiszterek tanácsának (ECOFIN) pénteken kezdődött manchesteri ülésén ugyanakkor az hangzott el, hogy a magas olajár az euróövezeti növekedést 0,3-0,5 százalékponttal, az amerikait akár 1 százalékponttal is visszavetheti, a szakminiszterek azonban óvtak a rövid távú adócsökkentésektől.

A City egyik fő olajpiac-figyelő befektetési háza, a Barclays Capital pénteken kiadott új jelentése szerint a piac és a sajtó nem figyel arra, hogy a négy legsúlyosabban megsérült amerikai finomító további hosszú hónapokig nem lesz működőképes.

Az elmúlt egy hétben a nyugati féltekén irányadó West Texas Intermediate könnyűolaj hordójának legközelebbi, októberi határideje több mint 4,50 dollárral 65 dollár alá, a globális alaptípusnak tekintett északi-tengeri Brent minőség legközelebbi kontraktusai több mint 4 dollárral 63 dollár alá estek.

A ház szerint ugyanakkor az olajárak mozgásirányának fő meghatározója az amerikai benzinpiac állapota, és a benzinellátás szűkösségének figyelmen kívül hagyása hasonlatos ahhoz, mintha "a Hamletet a királyfi nélkül adnák elő".

Az elemzés szerint a négy amerikai finomító hosszas kiesése a következő négy hónapban összesen 60 millió hordó benzintől fosztja meg az amerikai olajtermék-piacot, és "lehet, hogy még ez is túl konzervatív becslés".

A Barclays Capital szerint sok piaci szereplő azt várta, hogy a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) által felszabadított készletek jelentősen növelik a piacon hozzáférhető benzinmennyiséget, azonban ez nem történt meg. Az IEA által piacra engedett 59,1 millió hordós mennyiségen belül mindössze 11,1 millió hordó a benzin.

Mindazonáltal az IEA készletfelszabadítása előtt sem az olajhiány volt a fő probléma, és a piacon megjelent pótlólagos olajmennyiségből nem lesz több benzin, mert a mostani helyzet fő jellemzője, hogy a finomítókapacitások nem elegendők, áll a londoni jelentésben.

A Barclays Capital szerint emellett a benzinár visszaszorítására tett kormányzati intézkedések is valójában hosszabban tartó magasabb átlagárat eredményeznek. A kormányzati fellépés politikai kihatása nyilván kedvező, ám ha a kormányok hagynák a benzinpiaci árkiugrást teljes mértékben érvényesülni, a kereslet csökkenése hamarabb letörné az árakat.

Az egyes kormányok előtt két lehetőség állt: vagy hagyják a meredek, hirtelen árkiugrást, amely után meredekebben és mélyebbre süllyedne vissza a benzinár, mint beavatkozás nélkül, vagy az alacsonyabb szintű ártetőzést választják, ebben az esetben azonban a kevésbé visszaeső kereslet hosszabb ideig magasabb átlagárat tarthat fenn. A jelek szerint a kormányok ez utóbbit választották, olvasható a jelentésben.

A piacot más jelentések szerint is nem kívánt mennyiségű olaj önti el, miközben benzinből nincs több. A Société Générale elemzése szerint a készletekből felszabadított nyersolaj-mennyiség a kiesett kitermelés 154 százalékát fedezi, miközben az európai tartalékokból piacra engedett benzin - a felszabadított amerikai készletekben csak olaj van - a Katrina hurrikán által okozott veszteség felére elegendő.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Medvegy Gábor 2024. november. 30. 15:00

Egy vérző ország minden gondja a lelkében – a mai propagandisták is megirigyelhetik, ahogy anno a magyar kormányfőről írtak

Harcolhattak volna robotzsaruval Horthy Miklós merénylői ellen száz évvel ezelőtt? A válasz meglepő módon majdnem igen, de ez még semmi. Az 1924 novemberében megjelent lapok meghökkentő híreiből válogattunk, amelyekből kiderül, hogy a vasútra mindig lehetett panaszkodni, a parlamenti zsidózás pedig nem sértett illemet akkoriban. A templomba járó nők kivágott, áttetsző ruhái ellenben igen.