2005. július. 19. 16:07 MTI Utolsó frissítés: 2005. július. 19. 16:42 Gazdaság

Szanyi: a magas benzinár prosperáló gazdaságot jelez

A magyarországi üzemanyagárak a környező uniós országokhoz képest nem magasak, a jövedéki adó általi csökkentésük nem lehetséges - mondta Szanyi Tibor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkára.

A gazdasági tárca politikai államtitkára az új fővárosi műszakivizsga-bázis megnyitóján cáfolta, hogy még Ausztriában is alacsonyabb lenne az üzemanyag ára, mint Magyarországon. Hozzátette: személyes tapasztalatai szerint egy-egy osztrák kútnál előfordulhat, hogy alacsonyabb áron adják a benzint, de átlagosan 10-15 forinttal drágább az üzemanyag a szomszédos országban.

A magas benzinárral kapcsolatban megjegyezte: az jól működő gazdaságra utal. Megemlítette Angliát és Észak-Olaszországot, ahol Európában a legmagasabb az üzemanyag ára, ugyanakkor a gazdaság nagyon jó eredményeket produkál.

A Romániában és Ukrajnában érvényes alacsony árról úgy nyilatkozott: az említett két országban mindig is kevesebbet kellett fizetni az üzemanyagért, mint Magyarországon, és utalt a két ország gazdasági színvonalára is.

A jövedéki adóról az államtitkár úgy nyilatkozott: mértéke Magyarországon az uniós minimumon van, így csökkentése nem lehetséges. Ismertetése szerint a jövedéki adó megállapításában "nincs mozgástér", amit az is befolyásol, hogy az uniós szabályozás szerint mértéke nem lehet alacsonyabb a 2003. január 1. előttinél.

Szanyi a fuvarozói szervezetek által a magas üzemanyagár kompenzációjaként kért export-import szubvencióról azt mondta: a kérdés nem is tárgyalható, mivel 2004. május 1-je, az európai uniós csatlakozás óta ezek állami támogatása nem lehetséges.

A kormány március végén jelentette be, hogy nem kíván kompenzációs eszközöket alkalmazni a benzinár-változások kapcsán. Tavaly december 31-én szűnt meg az a jogszabályi lehetőség, amely szerint ha a benzin ára elérte a literenkénti 250 forintot, a kormány befagyaszthatta az üzemanyag jövedéki adóját. Ugyanakkor tárgyalások kezdődtek a gazdasági tárca és a fuvarozó érdekképviseletek között arról, hogy milyen módon ellensúlyozható a magas üzemanyagár miatti versenyhátrányuk.

A tárgyalások egyelőre nem vezettek megállapodáshoz, bár Szanyi Tibor korábban úgy nyilatkozott, hogy az június végéig megtörténhet.

zöldhasú
Hirdetés