2005. április. 06. 00:00 Utolsó frissítés: 2005. április. 06. 17:24 Gazdaság

Úszunk a benzinárral

Két százalékponttal meghaladta az export 4 százalékos növekedését a januári import, így a kereskedelmi mérleg 43...

Két százalékponttal meghaladta az export 4 százalékos növekedését a januári import, így a kereskedelmi mérleg 43 milliárd forintos hiányt mutat, ami a tavalyi hasonló időszakénak több mint a duplája. A deficit növekedésében a Központi Statisztikai Hivatal április elsejei tájékoztatója szerint a kőolaj-behozatal drágulása játszotta a főszerepet. Ami az üzemanyagárakba is rögvest begyűrűzött: a Mol Magyar Olaj- és Gázipari Rt. az év eleje óta literenként 16 forinttal 251,50 forintra emelte a 95-ös benzin, és 18 forinttal 247 forintra a gázolaj listaárát. Legutóbb épp a múlt héten drágította mindkettőt 7-7 forinttal. A benzin - nem is oly rég - került már ennél többe is, legutóbb tavaly október-novemberben, 252,50-254,50 forintba. A gázolajár viszont már március elején meghaladta a 2000 novemberében regisztrált 233,75 forintos történelmi rekordot, s azóta két lépésben még tovább drágult. Tavaly ilyen esetekben a kormány csökkenthette a jövedéki adót, ez a lehetőség azonban a jövedékiadó-törvény év végi módosításával megszűnt.

"A kormány nem kíván kompenzációs eszközöket alkalmazni a benzinárváltozások kapcsán, a jövedékiadó-többletet inkább az árvíz elleni védekezésre fordítja, hiszen annak éves kerete már most kimerülőben van - közölte László Boglár kormányszóvivő a múlt csütörtökön. A tavaly alkalmazott kompenzáció pozitív hatása a fogyasztók számára sokkal kevésbé volt érzékelhető, mint amennyire negatívan befolyásolta a költségvetést - magyarázta, hozzátéve, hogy a fogyasztók 1 százalék körüli megtakarításával szemben a költségvetés több milliárd forinttól esett el. Tavaly 250 forint fölötti benzin-, illetve 225 forint fölötti gázolajár esetén literenként 2 forinttal, valamint minden további 5 forintnyi drágulás esetén újabb 1-1 forinttal csökkent a jövedéki adó és az áfa összege. Így a gázolaj a jövő héten - merthogy a szabály szerint az előző heti átlagárat kellett alapul venni - 242 forintba kerülne, ami szintén túlszárnyalna minden korábbi rekordot.

Egyetlen szóval sem említette két héttel ezelőtti "szokásos" rádióinterjújában Gyurcsány Ferenc miniszterelnök, hogy bármiféle fenntartása lenne a jövedékiadó-kedvezménnyel szemben, amelyről úgy tudta, hogy működik. A múlt heti kormányszóvivői nyilatkozat nemcsak ennek mond ellent, hanem a Pénzügyminisztérium sajtóosztálya aznapi tájékoztatásának is: a Népszabadság értesülése szerint a tárca továbbra is vizsgálja az adócsökkentés lehetőségét.

Nem meglepő egyébként, hogy a kormányfő tévedett. Bár 2004 májusában a parlament az adócsökkentés kedvéért önálló törvényben módosította a jövedékiadó-törvényt, a kedvezmény eltörlése azonban a jogállamiság nagyobb dicsőségére szinte titokban, a költségvetési törvény egyik utolsó paragrafusában szerepel, egész más helyen, mint a jövedéki törvény egyéb módosításai. Mindenesetre Halász János, a Fidesz parlamenti frakciójának szóvivője máris felszólította a kormányt, "ne nyerészkedjen a benzináron, az embereken".

Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.