Belföldi légijáratok indulhatnak Magyarországon
Belföldi repülőjáratokkal lehetne fellendíteni a magyarországi regionális repterek forgalmát, amelyek fejlesztésére az állam idén egymilliárd forintot fordít – állítják légiipari szakértők.
„Három társasággal, köztük egy nem-fapados ír légitársasággal is tárgyalunk magyarországi belföldi járatok elindításáról. Az ír példa – ahol az emberek úgy használják a helyi repülőjáratokat, mintha busszal utaznának – és Magyarország adottságai alapján, a belföldi járatokban jelentős üzleti lehetőséget látok” – idézi a BBJ Gubicza Ágostont, a Balatontól néhány kilométerre fekvő sármelléki repteret üzemeltető ír–magyar Cape Clear Aviation Kft. ügyvezető igazgatóját.
Gubicza szerint akár már hat hónapon belül újjáéledhet a hazai belföldi légiközlekedés - teszi hozzá a lap. Szegvári Péter, a Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési Hivatal (MTRFH) elnöke is optimista a belföldi repülőjáratokkal kapcsolatban. „Számos regionális reptér fekszik népszerű turisztikai célpontok közelében, a kínálat a belföldi utazási piacon nagyon jelentős, és a jelenleg is folyamatban lévő fejlesztések befejeződésével tovább bővül majd. Mindez egy egyelőre kihasználatlan piacot teremt a helyi repülőjáratok számára” – mondta.
Puczkó László, a Xellum Tanácsadó és Szolgáltató Kft. ügyvezető igazgatója egyetértett abban, hogy a belföldi járatoknak van létjogosultsága Magyarországon, de vitatja a szabadidő-turizmus jelentőségét e téren. Puczkó szerint a belföldi szabadidő-turizmusra azért nem érdemes alapozni, mert az átlagos magyar vásárlóerő alacsony.
Az ingázók és üzleti céllal utazók számára pedig a belföldi repülőjárat nem feltétlenül kínál kézzelfogható előnyöket az egyéb közlekedési eszközökkel szemben – mivel Magyarország ehhez egyszerűen túl kicsi. „A közelmúltban a Malév Rt. is megszüntette bécsi járatát a lanyha érdeklődés miatt” – fűzte hozzá.
Jenei Zoltán, az idén 220 millió forintos fejlesztési támogatásban részesülő debreceni repülőteret üzemeltető Airport Debrecen Kft. ügyvezető igazgatója szerint az állam nagyon lassan ismerte csak fel a repülőterek gazdaságélénkítő szerepét.
„Romániában 19 nemzetközi repülőtér van, a harmad-magyarországnyi Szlovákiában öt, Magyarországon mindössze három, a forgalom pedig rendkívül egyenlőtlenül oszlik meg Ferihegy és a regionális repterek között” – mutatott rá.
Budapest mellett Debrecen és Sármellék rendelkezik nemzetközi reptérrel (regionális jelentősége az MTRFH stratégiájában emellett Nyíregyházának, Pécsnek, Szegednek, Taszárnak és Győr–Pérnek van). Debrecen reptere tavaly, a Balaton közelében fekvő település repülőtere pedig idén szerezte meg a nemzetközi státuszt.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.