Eurómilliók a boszporuszi megaalagút építésére
Hétfőn Ankarában aláírták azt a megállapodást, amelynek értelmében az Európai Unió 200 millió euró támogatást nyújt Törökországnak az Európát Ázsiával a Boszporuszon át összekötő vasúti pálya létesítéséhez.
Az EIB elnökhelyettese, Wolfgang Roth olyan mérföldkőnek nevezte az eseményt, amely lendületet adhat Törökország európai integrációjának, a török és az európai gazdaságnak egyaránt. A beruházás illeszkedik az EU délkeleti szomszédsági politikájához, és kiterjeszti a transzeurópai vasúti hálózatot (TENS) Ázsiáig. Környezetvédelmi szempontból is kedvező lesz a hatása; a közúti közlekedés jelentős részét áttereli vasútra, így csökkenhet a zaj- és légszennyezettség.
A Boszporusz vasúti alagút lesz Törökország eddigi történetének legnagyobb infrastrukturális beruházása. Hossza 13,56 km, amiből 1350 méter a tengerszoroson vezet át. A teljes projekt 76,53 km vasútvonalat ölel fel, összeköti a 4-es számú páneurópai közlekedési folyosó két szárnyvonalát, és megoldja a 11 millió lakosú, a tenger által kettévágott Isztambul tömegközlekedési összeköttetését; negyven állomása kapcsolódási pontot létesít minden irányba.
A beruházás finanszírozásában az EIB és a török állam mellett részt vesz a Japán Nemzetközi Együttműködési Bank (JBIC) is.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.