2004. szeptember. 21. 11:41 eurohirek.hu Utolsó frissítés: 2005. június. 05. 12:22 Gazdaság

Eurómilliók a boszporuszi megaalagút építésére

Hétfőn Ankarában aláírták azt a megállapodást, amelynek értelmében az Európai Unió 200 millió euró támogatást nyújt Törökországnak az Európát Ázsiával a Boszporuszon át összekötő vasúti pálya létesítéséhez.

Ez az első részlete annak az összesen 650 millió eurós hozzájárulásnak, amit az Európai Befektetési Bank (EIB) jóváhagyott a projekt finanszírozására, és amit az építkezés előrehaladtának megfelelő ütemben folyósít a bank.

Az EIB elnökhelyettese, Wolfgang Roth olyan mérföldkőnek nevezte az eseményt, amely lendületet adhat Törökország európai integrációjának, a török és az európai gazdaságnak egyaránt. A beruházás illeszkedik az EU délkeleti szomszédsági politikájához, és kiterjeszti a transzeurópai vasúti hálózatot (TENS) Ázsiáig. Környezetvédelmi szempontból is kedvező lesz a hatása; a közúti közlekedés jelentős részét áttereli vasútra, így csökkenhet a zaj- és légszennyezettség.

A Boszporusz vasúti alagút lesz Törökország eddigi történetének legnagyobb infrastrukturális beruházása. Hossza 13,56 km, amiből 1350 méter a tengerszoroson vezet át. A teljes projekt 76,53 km vasútvonalat ölel fel, összeköti a 4-es számú páneurópai közlekedési folyosó két szárnyvonalát, és megoldja a 11 millió lakosú, a tenger által kettévágott Isztambul tömegközlekedési összeköttetését; negyven állomása kapcsolódási pontot létesít minden irányba.

A beruházás finanszírozásában az EIB és a török állam mellett részt vesz a Japán Nemzetközi Együttműködési Bank (JBIC) is.
 
zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Sztojcsev Iván 2025. január. 13. 06:30

Kiszámoltuk, melyik volt az ország legproblémásabb vasútvonala 2024-ben

Annyira megsokasodtak a bajok a győri vasútvonalon a felújítás után, hogy a második helyre jött fel, de a legtöbb gondot összeszedő magyar vonal így is ugyanaz lett, mint amely öt éve minden évben. A csúcskésést az a vonat hozta össze, amely Budapestről kilenc és fél óra alatt ért el Ausztriába, de a listánkból az is kiderül, hogy a havazás vagy épp a nyári hőség mennyire viselte meg a vasutat. Ahogy az is, van-e egyáltalán olyan vonal, ahol tökéletes volt a szolgáltatás.