Európai adóverseny: 20 százalékos társasági adó itthon is?
Hollandia is támogatja azt a javaslatot, amely szerint az EU szabhatná meg a tagországok által kivetett társasági adókulcs legalacsonyabb mértékét. Ez Németországnak és Franciaországnak kedvez, amelyek az új tagállamok alacsony adókkal elért gazdasági előnyeit kívánják letörni.
A franciák, németek, hollandok és a svédek is azt szeretnék elérni, hogy az EU szabja meg tagországai számára, hogy minimum mekkora társasági adót vethetnek ki a területükön működő vállalatok számára. A kezdeményezésre az új tagállamok által az utóbbi években kezdett adócsökkentési politika adott okot, amelynek hatására a kisebb költségek miatt egyre több nyugat-európai termelő vállalat költözött át a közép-kelet-európai államokba.
A régi EU-tagok szerint nem fair, hogy bár ők nettó befizetőként nagy összegekkel járulnak hozzá az EU büdzséjéhez, az újonnan csatlakozott országok – akik ezzel szemben nettó haszonélvezői a tagságnak – még legnagyobb vállalataikat is átcsábítják magukhoz és ezzel munkahelyeket vesznek el a nyugatabbra élő EU-polgárok elől. Ezenkívül a régi tagországok szerint egy közös minimális adókulcs bevezetésével el lehetne kerülni a tagországok adócsökkentési versenyének további kiéleződését.
A társasági adók ügye már régóta heves vitákra ad okot a régi és új tagországok között, és mára két, egymástól tisztán elválasztható táborra osztotta a tagállamokat. Jelen pillanatban az új tagok közül Észtországban 0 százalékos adót kell fizetni az újra befektetett vállalati nyereség után. De a régióban igen alacsony a kifizetett nyereség után járó társasági adó is: Lengyelországban 19, Szlovákiában 18, Magyarországon 16, Lettországban, Litvániában és Cipruson pedig csak 15 százalékos adóval sújtják a náluk befektető cégeket. Az EU-hoz várhatóan 2007-ben csatlakozó Románia jövőre a jelenlegi 25 százalékról 19-re mérsékli ennek az adónemnek a mértékét, míg a szintén csatlakozás előtt álló Bulgária a mostani 19 százalékról 15-re ejti ezt az adókulcsot jövőre. Ezzel szemben Franciaországban és Németországban jelenleg a vállalatoknak 35, illetve 40 százalékos adót kell fizetniük.
Az EU-ban kivethető társasági adó legalacsonyabb mértéke 20 százalék lenne – legalábbis a javaslatot támogató régi tagországok tervei szerint. Ez az jelenti, hogy Magyarországon a jelenlegihez képest egycsapásra 4 százalékponttal emelkedne a vállalkozások adóterhe. A franciák és a németek azt is szeretnék elérni, hogy bizonyos szankciókat lehessen alkalmazni azon tagországok ellen, akik megsértenék ezt az alsó limitet. Ezt az ötletet azonban a hollandok nem támogatják. Nicolas Sarkozy francia és Hans Eichel német pénzügyminiszter június elején az Európai Bizottságnak írt közös levelében egyébként arról beszélt, hogy a megszabott minimális adókulcs „nem korlátozná a tagországok közötti egészséges versenyt”.
A közép-kelet-európai EU-tagországok ezzel szemben legalábbis részben az alacsony társasági adó eredményének tulajdonítják a beáramló külföldi befektetések mértékének emelkedését és a nyugat-európainál gyorsabb gazdasági növekedést is. Egy észt diplomata szerint a francia-német javaslatot Észtország nem támogatja, mert annak célja ellentétes az egészséges piaci versennyel.
A keletiek véleményén van több régi tagállam, közöttük Nagy-Britannia és Írország is, de Ausztria például a közelmúltban a politikai lobbizás helyett maga is az adócsökkentést választotta azért, hogy tartani tudja pozícióját a keleti szomszédok adóversenyében. Bár költségvetésük jelentős adóbevételtől esne el, talán a fanyalgó Franciaországnak és Németországnak is inkább az osztrák példát kellene követnie.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.