2008. március. 20. 10:23 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. március. 20. 10:14 Gasztro

Egyre kevesebb csoki nyuszit és sonkát veszünk?

Tavaly ilyenkor kevesebb fogyott a húsvéti sonkákból és csokoládéfigurákból, mint az azt megelőző években – derül ki a GfK Hungária ConsumerScan adataiból. 2007-ben a húsvéti szezontermékeknek több mint harmada a hipermarketekből került az ünnepi asztalra, emellett nőtt a diszkontok térhódítása.

© sxc.hu
Nincs húsvét sonka és csokoládéfigurák nélkül. Azt még nem tudjuk, az idén hogy lesz, kérdés, folytatódik-e a múlt évi tendencia. A felmérésekből kiderül, hogy tavaly ugyan csökkent a sonkavásárlási kedv, ám a háztartások még így is közel harmadával több húsvéti sonkát vásároltak, mint 2004-ben.

Az ünnepi időszakban természetesen nagyobb mennyiség fogy a különböző sonkaféleségekből, és 2001 óta két év kivételével – 2004 és 2007 – a piac minden évben bővült. A slágerlista vezetőnek a gépsonka és a füstölt-főtt-kötözött sonka számít. Érdekesség, hogy 2004 és 2007 között gépsonkából minden húsvétkor 15 százalékkal kevesebbet, míg a füstölt-főtt-kötözöttből 30 százalékkal többet vásároltak a fogyasztók az év többi időszakához képest.

© sxc.hu
A húsvéti csokifigurák iránti kereslet 2005 és 2007 között évről évre eltérő irányú változást mutatott. A háztartások 2006-ban összesen 18 százalékkal többet, 2007-ben pedig 12 százalékkal kevesebbet vásároltak a szezonális édességből. A 2006. évi növekedés oka részben az volt, hogy 2005-höz képest a vásárlók fogyasztása intenzívebbé vált. A tavalyi szezon visszaesése ugyanakkor az ár 12 százalékos növekedésével magyarázható, ami az azt megelőző év 4 százalékos árcsökkenéséhez képes jelentős volt.

Az utóbbi négy évben folyamatosan emelkedett a hipermarketekben a húsvéti csokoládéfigurák értékesítése. Míg 2004-ben az összes mennyiség 28 százaléka, addig 2007-ben a vásárlók kosarába kerülő termékek 37 százaléka származott tőlük. A diszkontokban is jelentősen nőtt az eladás, 2007-ben már minden negyedik húsvéti csokoládéfigura innen származott. A bővülést a diszkontok jellemzően a kis vegyesboltok – s főként a láncba szerveződött üzletek – kárára érték el.