Jóváhagyták az EP-ben, hogy lényegében maradjon minden a régiben.
Már nem 2025, hanem 2030. júliusi bevezetés - ezt az új álláspontot képviseli jelenleg az Európai Parlament a 2022-ben előterjesztett, és azóta is elfogadásra váró szigorúbb környezetvédelmi normák esetében.
Nemcsak öt évvel elhalasztanák, de az eredeti szabályozáshoz képest kevésbé szigorú is lenne a végleges Euro 7-es környezetvédelmi norma, amelynek bemutatásakor azt vizionálták, hogy a belső égésű motorral üzemelő járművek végét hozza el.
Az eredeti Euro 7 tervezetet azonnal támadni is kezdték autógyártók, valamint a nagyobb autóiparral rendelkező országok. Azzal érveltek, hogy túl költséges, és környezeti előnyei elhanyagolhatóak. Mint mondták, a szigorúbb Euro 7-nek való megfelelés az árak jelentős emelkedéséhez vezetne, ami a kisautókat gazdaságtalanná tenné. Ezenkívül azt hangsúlyozták, hogy az Euro 7 olyan forrásokat vonna el, amelyeket a villamosításra kellene fordítani. Az egyetlen szigorítás, amit elfogadtak, hogy a fékekre és gumiabroncsokra is lesznek részecske-kibocsátási határértékek.
A most elfogadott rendelettervezet a személygépkocsik esetében már azt jelenti, hogy a kipufogógázok tekintetében lényegében maradna a jelenlegi Euro 6-os szabvány, ami egyébként kétségtelen, hogy az 1992-ben megjelent első Euro normához képest 90 százalékkal alacsonyabb károsanyag-kibocsátást enged meg.
Érdemes mindig emlékeztetni arra is, hogy a jelenlegi állás szerint az Európai Unió 2035-ra teljesen betiltja az új benzines és dízelmotoros autók értékesítését, mivel szabályozása 100 százalékos kipufogógáz-csökkentést ír elő – gyakorlatilag az elektromos és hidrogénüzemű járműveket hagyva az egyetlen alternatívaként.
A mostani jóváhagyás persze még mindig nem jelenti a végleges döntést, a módosításról is szavaz majd az Európai Parlament, az Európai Bizottság és az Európai Tanács 2024 elején.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.