Autó hvg.hu 2020. december. 17. 13:58

2040-től nem árulnának dízel kamionokat Európában

Jelentős lépésre szánták el magukat a legnagyobb kamiongyártók, valamint az Európai Autógyártók Szövetsége.

Húsz éven belül elektromos, bio-, illetve hidrogén üzemanyagú üzemre állnának át a kamionok – erről írt alá megállapodást az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) és a Potsdami Klímakutató Intézet mellett a Scania, a Daimler, a Ford, a Volvo, a MAN és a DAF vezetője. A lépés része annak az átfogó kezdeményezésnek, amelynek célja, hogy Európa 2050-re emissziómentes legyen.

Az egyezmény arról szól, hogy a közúti teherszállításnak is el kell távolodnia a fosszilis üzemanyagok használatától, és a jelenlegi elektromos meghajtáson kívül az üzemanyagcellás teherautókat is előtérbe kell hozni, az ehhez szükséges infrastruktúrát pedig jelentősen fejleszteni kell. A teherforgalom számára a legnagyobb probléma ugyanis a töltési pontok nem elegendő száma, emiatt az átállás nem versenyképes alternatíva.

A kamionos cégek és a hozzájuk kapcsolódó iparágak beruházásai mellett politikai döntésekre is szükség van. Ilyenek a szén-dioxid-kibocsátáson alapuló útdíjrendszer vagy a szén-, illetve energiatartalom alapján kivetett energiaadó-rendszer bevezetése, ami az egyik leghatékonyabb ösztönző lehet, amíg a dízel ára alacsonyabb az alternatív tüzelőanyagokénál.

Elindulnak Európába a Hyundai hidrogénkamionjai

Az unió jelenleg elfogadott terve az, hogy 2030-ra 55 százalékkal csökkenti az 1990-es értékhez képest az üvegházhatású gázok kibocsátását.

Az autóipar szempontjából a 2025-ben életbelépő Euro 7-es környezetvédelmi norma lesz a választóvonal, amely gyakorlatilag ellehetetleníti a ma ismert belső égésű motorok használatát. Emiatt komoly kritikákat fogalmaznak meg az iparág résztvevői.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
hvg360 Tiszai Balázs 2024. december. 02. 15:00

Orosz olajtermékek az EU-ban: napokon belül lejárhat a szankció alóli felmentés, piacot veszthet a Mol

Tilos az unión belül orosz olajból finomított áruval kereskedni, kivéve, ha a Mol szlovák leánycége vagy, és Csehországnak adsz el. Ennek a felmentésnek viszont december ötödikén vége, hacsak meg nem hosszabbítják. Mennek már a tárgyalások, de már a felállás sem világos: Szlovákia és a Mol nagyon akarja az újabb egy évnyi mentességet, Csehország viszont hallgat.