Még rollerellenesnek sem kell lenni ahhoz, hogy lássuk: sok problémát kell rendezni az elektromos kétkerekűekkel kapcsolatban.
Gyorsan népszerűek lettek az elmúlt években Magyarországon is az elektromos rásegítésű közlekedési eszközök, ám az e-mobilitás iránti igény kezd lanyhulni. A közösségi rollerezés terjedését jogszabályi szigorítások, lokális tiltások, rongálások, valamint a szolgáltatások akadozása és minőségi problémái is nehezítik – olvasható az InnoEnergy HUB Hungary legfrissebb piaci elemzésében.
Rendezendő probléma többek között az, hogy a hangtalan, gyors eszközökkel közlekedők sokszor zavarják a gyalogosforgalmat, az autóforgalomhoz viszont túl lassúak, így az autósoknak kerülgetniük kell őket, ami balesetveszélyes. Emiatt néhány budapesti kerület és balatoni település már kitiltotta vagy korlátozta az e-rollerek használatát. Siófokon és Balatonfüreden már szabálytalanságot követnek el azok, akik a járdán hajtanak velük.
Kihívást jelent az elemzés szerint ezeknek a járműveknek a tárolása és karbantartása is. Rengeteg erőforrást igényel a rollerek napi szintű begyűjtése, akkumulátoruk feltöltése és a tárolásuk. Mindez komoly idő-, humán és anyagi ráfordítást követel a szolgáltatóktól. Ez szoros összefüggésben áll azzal, hogy van-e elegendő bérbe vehető eszköz az utcán, illetve azzal is, hogy mennyi elhagyott, rossz helyen parkoló, vagy éppen tönkretett roller bénítja a közlekedést akár a járdán, akár az úttesten.
A jelenlegi helyzet megoldása lehet a közösségi rollerezés szolgáltatási színvonalának javítása, amelynek egyik fontos eszköze, hogy fix töltési és tárolási pontokat alakítanak ki a települések az eszközöknek. A szolgáltatási zónákon belül pedig olyan állomásokat érdemes létrehozni, amelyeken a nap minden órájában elérhetőek a rollerek, és miközben ott várakoznak, költséghatékonyan fel is töltődnek a megújuló energiaforrást hasznosító dokkoló stabil, folyamatos energiaellátásának köszönhetően.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.